Belgische bieren zijn potentiële Best Brands

Best Brands alcohol (NL)

Communication / News / Research

Best Brands alcohol (NL)Vorig jaar onthulde de Best Brands de eerste Belgische winnaars. In de categorie Best Product Brand won Samsung en nam Jupiler de derde positie in. In de categorie van de alcoholische dranken stond het biermerk op de eerste plaats.

Jupiler springt eruit, niet enkel door een groot verkoopvolume, maar ook door wat we "share of soul" noemen: de emotionele impact van het merk op de consument. Het merk creëert ervaringen voor z'n consumenten en versterkt zo hun relatie. Hiermee slaagt Jupiler erin een flinke voorsprong te nemen op de concurrentie.

De overwinning van Jupiler is niet verrassend, maar een andere constatatie is wel interessant: 4 van de 5 sterkste merken in deze categorie zijn biermerken. Enkel Martini - ook een sterk merk - wist zich eveneens in die top 5 te murwen. Bier neemt uiteraard een centrale plaats in in de Belgische alcoholconsumptie. De Belg heeft een erg sterke relatie met dit populaire product. En zelfs al zien we de laatste jaren de opkomst van microbrouwerijen, het zijn de mastodonten die weerhouden worden voor de Best Brands.

De biersector wordt sterk beïnvloed door technologische innovaties. Ze bepalen hoe de kaarten verdeeld worden onder de verschillende spelers. Stil blijven zitten en de kaart van "historisch merk" uitspelen is geen optie. Biermerken moet zich constant heruitvinden, de ervaringen die ze hun consumenten bieden herdenken, en dit zowel voor hun imago als hun producten. Het design van de bierflesjes speelt hierin een belangrijke rol. Elke brouwerij en elk merk heeft intussen zijn eigen stijl. Denk aan etiketten, kroonkurken en voor sommigen zelfs gravures. Onze finalisten zijn hier het perfecte voorbeeld van.

Een merk zoals Leffe differentieert zich ook door hun smaakaanbod. Kijk bijvoorbeeld naar de uitbreiding van Leffe Royale-gamma. Ook Maes doet dit, met zijn Radlers.

Tot slot moet, naast het design van het flesje, ook de verpakking zich aanpassen. De typische bierbak met 24 flesjes verliest de laatste jaren terrein, terwijl makkelijk transporteerbare formaten aan populariteit winnen. Het sixpack is hier een mooi voorbeeld van, hoewel deze markt nog altijd het juiste publiek moet vinden om zich verder te kunnen ontwikkelen.

Technologische innovaties doen de productiemogelijkheden van brouwerijen razendsnel evolueren. Daarom is het voor brouwers van cruciaal belang om, ongeacht hun grootte, de behoeftes van de consumenten te identificeren. Zo kunnen ze hun producten en ervaringen hier maximaal op laten inspelen. Afspraak op de Best Brands Awards op 23 maart in het Koloniënpaleis om te ontdekken welke van bovenstaande merken het meest profiteerden van de technologische vooruitgang en welke merken een veelbelovende toekomst hebben, want deze categorie zal uit 10 merken bestaan (in 2016: 5 merken).