Bijna thuis: berichtje van 11 tekens... en 287 meter

Crea / News

OVK Happiness Dat we geen berichten moeten sturen terwijl we rijden, dat weten we inmiddels allemaal. En toch lijkt ons gedrag niet echt te veranderen. Beseffen we eigenlijk hoelang we blind rijden als we een bericht sturen tijdens het autorijden? Vanaf nu wel. Met Blindmeters.com. De nieuwe campagne van Ouders Van Verongelukte Kinderen en Happiness.OVK Happiness

Hou u vast. Voor 1 karakter let u 19,75 meter niet op de weg als u 90 km/u rijdt. En dat wordt 26,33 meter op een weg met snelheidsbeperking 120. Uw berichtjes tellen dus aardig op. Voor een berichtje als ‘Bijna thuis’ kijkt u 287 meter niet naar de weg op een weg waar u 120 mag rijden. Voor ‘ik ben onderweg’ mist u 395 meter. En dat zijn dan nog de korte berichten. Voor een langer bericht bent u al snel meer dan een kilometer niet aandachtig. Afstanden waarin veel kan gebeuren, wetende dat één klein moment van onoplettendheid al catastrofale gevolgen kan hebben. Sms’n, posten, Whatsappen, …achter het stuur. Alle voorlichtingscampagnes ten spijt blijven we het doen. Omdat we vinden dat ‘even snel een berichtje sturen’ wel kan. Maar bestaat dat wel, ‘even snel een berichtje sturen’?Deze nieuwe campagne van Ouders van Verongelukte Kinderen toont zwart op wit aan hoelang je blind rijdt als je sms’t, berichten leest of schrijft achter het stuur. En dat is beangstigend lang.OVK Happiness
Doe gerust zelf de test: Op blindmeters.com wordt Google Maps omgebouwd tot een text editor, en word je uitgenodigd om op de wegen in je buurt een berichtje te typen. Het speciaal ontwikkeld lettertype is gelinkt aan de snelheidsbeperkingen op die weg, wat betekent dat jouw getypte woorden stretchen tot de exacte afstand die je blind zou rijden.Ontnuchterend? Niet alleen voor jou. In een film worden enkele mensen geïnterviewd over hun gsm-gebruik in de wagen. Ze worden gevraagd wat het laatste berichtje was dat ze stuurden in de wagen en worden dan uitgenodigd de door hen ingeschatte afstand van dat berichtje uit te wandelen. Je raadt het al: niemand kon echt inschatten hoelang ze blind ‘reden’ en iedereen was behoorlijk onder de indruk van de werkelijke afstand. Zo ook Maarten Vancoillie en Dorothee Dauwe, presentators bij QMusic, die gevraagd werden aan het experiment deel te nemen.OVK HappinessMaarten: “Het is eigenlijk crazy, ik had niet echt een idee hoeveel meter ik blind rijd bij een klein berichtje. Ik dacht 100 meter ofzo. Maar het is dus veel en veel meer…"Dorothee: “Klein berichtje, 20 meter dacht ik. Maar het was echt zot hoever het werkelijk was. Gewoon belachelijk.”OVK HappinessDe campagne wordt eveneens ondersteund met een TV en cinema spot. Deze kwam tot stand dankzij het winnen van de Medialaan Fairtime award. De campagne Blindmeters werd bedacht en geproduceerd door het communicatiebureau Happiness in Brussel.OVK HappinessOuders Van Verongelukte Kinderen en Happiness waren jaren terug de eersten om campagne te voeren over de gevaren van (eerst) gsm en (later) smartphone als afleiding aan het stuur: sedertdien is het fenomeen jammer genoeg niet verminderd, integendeel. Deze recentste gesel inzake verkeersonveiligheid heeft niet enkel nieuwe OVK-lotgenoten opgeleverd…, maar is intussen medefactor van zowat 30 procent van alle verkeersongevallen. Alle reden dus om het sensibiliseringswerk niet te lossen.OVK Happiness
En, hoeveel meter rijd jij blind?

Ouders van Verongelukte Kinderen – Meters

Hoeveel meter rijd jij blind?