Boetes voor VTM, 2BE en Stories TV

Media / News

VRMDe Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, legt  VTM 10.000 euro boete op voor het niet conform de regelgeving uitzenden van een sponsorboodschap.  2BE (het huidige Q2) krijgt een boete van 7.500 euro voor verschillende inbreuken op het Mediadecreet (niet conform de regelgeving uitzenden van een sponsorboodschap en het niet duidelijk herkenbaar afbakenen van reclame en redactionele inhoud). Stories TV tot slot mag 2.000 euro boete betalen voor het niet conform de regelgeving uitzenden van productplaatsing.

In detail: De VRM controleerde de uitzendingen van verschillende televisieomroeporganisaties (1 juni 2016 17u-23u), waaronder VTM. Tijdens de onderzochte periode wordt een sponsorboodschap voor ‘Tönnissteiner’ uitgezonden. De sponsorboodschap bevat een nadrukkelijke verwijzing naar de suikervrije vruchtenlimonades van het merk en heeft het wervend karakter van een ingekorte reclameboodschap, die de kijker aanzet tot consumptie van de verschillende producten uit het gamma van Tönnissteiner. Het Mediadecreet bepaalt dat een sponsorboodschap geenszins mag aanzetten tot consumptie. Bijgevolg beantwoordt deze sponsorboodschap niet aan de bepalingen van het Mediadecreet. De VRM legt VTM een geldboete van 10.000 euro op.

Beslissingen 2BE: tijdens een controle van de uitzendingen van 5 juli, stelt de VRM vast dat 2BE een sponsorboodschap uitzendt die geen sponsoridentificatie bevat. De VRM legt hiervoor een geldboete van 2.500 euro op. Op dezelfde datum werden ook twee reclameblokken uitgezonden waarbij er geen duidelijk herkenbare afbakening van reclame en redactionele inhoud is. Dit doordat de beginbumper van het reclameblok telkens minder dan 5 seconden beeldvullend wordt getoond en hierbij het woord “RECLAME” niet wordt vermeld. De VRM besluit dat hierdoor niet kan vermeden worden dat bij de kijker verwarring kan ontstaan tussen reclame en redactionele inhoud. De VRM besluit een administratieve geldboete van 5.000 euro op te leggen.

Op 6 augustus zond Stories TV het programma ‘Zomergrillen’ uit. Het programma bevat productplaatsing. De VRM stelt vast dat het PP-logo aan het begin van het programma minder dan 2 seconden zichtbaar wordt getoond, dit door het ontbreken van elk contrast met de achtergrondbeelden. Hierdoor is niet voldaan aan het Mediadecreet en het besluit van de Vlaamse Regering van 10 september 2010 betreffende het gebruik van een logo voor de aanduiding van productplaatsing. In de betrokken uitzending blijkt ook sprake te zijn van overmatige aandacht voor een immobiliënkantoor. Ook hierdoor overtreedt Stories TV de regelgeving m.b.t. productplaatsing. De VRM legt hiervoor een geldboete van 2.000 euro op.

De beslissingen kunnen geraadpleegd worden op de website van de VRM.