Bonka Circus en Lazarus geven gepast antwoord voor iedereen die even géén alcohol wil

Crea / News

Wat is het juiste antwoord als een vriend of vriendin aangeeft dat hij of zij even geen alcohol wil? Als iemand meer zin heeft in een gin-tonic zonder gin? "FAIR ENOUGH". Dat antwoord willen Lazarus en Bonka Circus met een gelijknamige campagne aanreiken aan iedereen die op stap gaat. En dat is nodig, want de sociale druk om alcohol te drinken is enorm, vooral bij jongeren. Het doel: de onverantwoorde alcoholconsumptie in de stad Leuven tegen 2022 met 10% doen dalen. Het project vertaalde zich in verschillende campagnefases, waaronder een intensieve samenwerking met radiozender MNM, live vanop de Oude Markt in Leuven.

Geen zin in alcohol? "FAIR ENOUGH"

“We merken dat jongeren heel wat druk van peers ervaren wanneer ze eens geen alcohol willen drinken. Met dit project willen we hen steunen in hun keuze én geven we de peers meteen een gepast antwoord op de bestelling van hun vrienden: "FAIR ENOUGH". Want waarom zou je iemand pushen om tóch alcohol te drinken? Ga gewoon bestellen, je vrienden hebben dorst,” vertelt Kristof Debacker, accountmanager bij Bonka Circus.

De koepel zal de komende jaren ingezet worden als nieuwe sociale norm die overmatig drankgebruik wil tegengaan. De lanceringscampagne daartoe vertaalde zich in drie verschillende fases.

Fase 1: online teaser

In een online teaser, gefilmd met verborgen camera, volgen Lazarus en Bonka Circus enkele vriendengroepen tijdens een typische caféavond. Wanneer één van hen - mee in het complot - besluit om eens een watertje te drinken, blijven de gemene reacties niet uit: "Waarom heb je water genomen?", "Water is voor de vissen", "Asociale" of "platmans".

De verborgen camera-video toont het meteen: nog te vaak is het not done in een groep om een rondje pintjes over te slaan en een watertje te nemen.

Fase 2: "FAIR ENOUGH"-week i.s.m. MNM

Het debat wordt mede op gang getrokken door jongerenzender MNM, die de online teaser ook mee verspreidde. Van 1 tot en met 4 november zet Dorianne Aussems haar jongerenprogramma Generation M in het teken van "FAIR ENOUGH" en zendt ze live uit vanop de Oude Markt, dé plek in Leuven waar de alcohol (soms wat té) rijkelijk vloeit.

Naast het antwoord zelf bedacht Bonka Circus ook een nieuw teken om een alcoholvrij pintje te bestellen. Want waarom zouden enkel alcoholrijke pintjes een eigen, handig teken mogen hebben? Door met één hand het aanhalingsteken-gebaar te maken, bestel je makkelijk een “pintje”, een alcoholvrije pint. De cafébazen op de Oude Markt werden allemaal op de hoogte gebracht, zodat ze meteen weten wat hun klanten bedoelen. En ook MNM zal mee aan de kar trekken om het nieuwe teken te lanceren.

Fase 3: Mediacampagne 

De redactionele week wordt verder ondersteund door een 360°-mediacampagne met affiches en bierviltjes in de deelnemende cafés én een uitgebreide OOH campagne in Leuven en randsteden aan de hand van 20m2, F2F, inserts en wildpostering. Daarnaast is er ook een digitaal luik waarbij de campagnevideo en OOH campagne digitaal wordt uitgedragen.

Credits

Klant: Tweeperenboom
Klant contact: Lies Lambert, Roel Van Caenegem
Strategisch Directeur: Peter Verbiest
Creatief Directeur: Jesse Vanophalvens, Vincent Jansen
Creatives: Lennert Vedts, Catherine Hermans
Account Manager: Kristof Debacker
Design: Gilles Valkenborg
Productie: ZMO
PR: FLRISH