Bonka Circus en Red Star Line Museum stellen pakkende vluchtvragen

Crea / News

In 2021 is het exact 70 jaar geleden dat het vluchtelingenverdrag in Genève door 24 landen werd ondertekend. Naar aanleiding van deze verjaardag opent het Red Star Line Museum de tentoonstelling 'Vluchtverhalen'. Na een competitie werd de communicatie toevertrouwd aan het Leuvense Bonka Circus. Die riep de campagne 'Vluchtvragen' in het leven waarmee ze mensen zich laten afvragen wat vluchten voor hen zou betekenen.

“Het thema van vluchten is jammer genoeg weer hyper-actueel. Met onze openingscampagne voor de expo 'Vluchtverhalen' wilden we dan ook openheid en empathie creëren rond de problematiek. Dat deden we aan de hand van 'Vluchtvragen': zeer gerichte vragen die in eerste instantie over het eigen leven zouden kunnen gaan, maar waarvan al snel duidelijk wordt dat het over de thematiek van vluchten gaat. Op die manier willen we mensen laten nadenken over wat de impact zou zijn van vluchten op hun eigen leven,” vertelt Jesse Vanophalvens, creatief directeur bij Bonka Circus. 

Vluchtvragen met persoonlijke objecten

Er werd gekozen voor 3 focusvragen die steeds afgebeeld worden met een persoonlijk object dat terug te vinden is in de expo. Hierdoor tracht het bureau een persoonlijke connectie met de kijker te realiseren en uit te nodigen voor een bezoek aan de expo. De campagne zal te zien zijn in printadvertenties, OOH, openbaar vervoer en online.

“We willen met deze expo historische zuurstof geven aan een thema dat niet alleen universeel, maar ook actueel is. Voor ons is de toon van de campagne nu erg coherent met de kern van de expo. De mix tussen persoonlijke objecten en reflectie komen in de beeldvoering van de campagne goed samen,” zegt Karen Moeskops, directeur van het Red Star Line Museum.

De expo is te bekijken in De Loods van het Red Star Line Museum, vanaf 1 april tot 11 december 2022. Tickets en info via redstarline.be

Credits

Klant: Red Star Line Museum
Klant contact: Jeroen Lagrou, Claire Verstraeten
Creatief Directeur: Jesse Vanophalvens
Concept Creatives: Frederik Van Den Bril, Jesse Vanophalvens
Strategic Director: Peter Verbiest
Account Manager: Wim Michiels, Kristof Debacker
Design: Gilles Valkenborg
Design intern: Chen Vandeput