Bonka Circus en Unizo lanceren het winkelhier-lied

Crea / News

Wat muzikanten doen op een feest, dat doen lokale handelaars in de winkelstraat: ze zorgen voor ambiance, voor gezelligheid, voor een goed gevoel... en voor goesting om te blijven. Neem de muziek weg uit de feestzaal, en ze loopt leeg, neem de handel weg uit de winkelstraat en ze... Inderdaad! “Onze lokale handel is als muziek voor de winkelstraat en dat illustreren we - letterlijk - met ons Winkelhierlied 'Goeiedag, Dankuwel en Tot Ziens',” zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo. 

Dankuwel om lokaal te kopen

“Met ons Winkelhierlied willen we een positieve, vrolijke campagne lanceren ter promotie van onze lokale handelaars,” gaat Danny Van Assche verder. “We willen consumenten eraan herinneren en laten voelen hoe leuk het is om lokaal te shoppen en hen vooral op het hart drukken om dat systematischer te doen. Want elke euro die lokaal wordt besteed, vloeit op de één of andere manier terug naar de samenleving, wat niet of veel minder het geval is voor de vele euro's die in grote buitenlandse webshops worden uitgegeven.”

Een liedtekst met signaalfunctie

De lancering van het Winkelhierlied gebeurde donderdagochtend 28 oktober gelijktijdig in elke Vlaamse provincie, meerbepaald in Aalst, Aarschot, Tongeren, Nieuwpoort en Mol, waarbij de liedtekst op verschillende etalages in de betrokken handelskernen werd aangebracht. Want zowel het Winkelhierlied zelf als de communicatie er omheen zullen vanaf nu overal prominent aanwezig zijn. Niet alleen op de radio en op diverse streamingplatforms (Spotify, YouTube, Apple Music, Deezer...), maar ook en vooral in de winkelstraten zelf. Posters en wobblers in tal van winkels, met een visual en het refrein, plus een QR-code richting streamingplatforms leiden de shoppers tot bij het Winkelhierlied. Het lied zal daarnaast ook regelmatig worden gespeeld in winkelstraten en individuele handelszaken. “Mensen weten niet altijd welke zaak lokaal is of deel uitmaakt van een internationale keten,” zegt Bart Gielen, CD van Bonka Circus, “Door deze liedtekst op de etalages te zetten lanceren we niet alleen impactvol, maar markeren we de lokale handelaars op een duidelijke manier. Net zoals de song zelf en de andere communicatie uitingen dat in de winkels en online doen.”

Miguel Wiels tekende voor de melodie, Phile Bokken/Sonhouse voor de productie en Ronny Mosuse voor de tekst en zang. Met de lancering van het Winkelhierlied zet Unizo een nieuwe stap in haar Winkelhiercampagne, die drie jaar geleden begon, om het belang van lokaal shoppen voor onze economie en samenleving te benadrukken. 

Credits

Client: Unizo
Agency: Bonka Circus
Client contact: Nathalie Quintens, Kim Mampaey, Mien Gillis, Sofie Soons
Strategic Director: Peter Verbiest
Strategy: Marie Nackaerts
Account Manager: Kristof Debacker
Creative Director: Bart Gielen
Creatives: Patrick van Haperen, Raphael Kamp, Lennert Vedts
Designer: Gilles Valkenborg
Sound Production: Sonhouse
Arrangement: Miguel Wiels
Singer/songwriter: Ronny Mosuse
Film & Photo: Sander Dufourmont