Bosto en Bubka kiezen compromisloos voor showmanship

4schools / Crea / News

Rijstmerk Bosto en creatief bureau Bubka zijn samen een nieuwe weg ingeslagen. Om de positie van Bosto als marktleider te versterken, werd resoluut gekozen voor emotie en entertainment. Die strategie stelt het kwaliteitsmerk in staat zich te differentiëren van huismerken. De eerste uiting ervan is een hartverwarmende commercial van maar liefst 100 seconden (voor online), met een verkorte versie van 50 seconden voor tv. De langere duur van de spot maakt het mogelijk om het verhaal op een krachtige manier op te bouwen, waardoor de boodschap extra impact maakt. 

Bosto staat bekend om zijn kwaliteitsvolle rijstproducten. Wanneer de markt groeit, profiteert ook het merk. Mits het zich blijft onderscheiden van huismerken. Daarom heeft Bosto, onder de vleugels van Bubka, een merkpersoonlijkheidstraject doorlopen. Na een reeks intensieve workshops werd de juiste toon gevonden. Hierbij werd bewust gekozen voor ‘showmanship advertising’, waar Bubka sterk in gelooft.  

Showmanship (van Orlando Wood) is een bewezen aanpak om merken te laten groeien via reclame die entertaint en aansluit bij universele waarden en menselijke emoties. Voor Bosto is emotie de differentiërende kracht ten opzichte van huismerken. En daar hebben het merk en Bubka compromisloos voor gekozen. Het resultaat: een hartverwarmende commercial die emoties losweekt en herkenbaarheid creëert bij de consument. De spot is in een eerste fase gedurende twee weken te zien op de belangrijkste Belgische zenders en online. 

Ben Van Asbroeck, creatief directeur bij Bubka, prijst Bosto’s lef om te kiezen voor een nieuwe koers: “Bosto heeft veel moedige keuzes gemaakt, van het script tot het laatste packshot. Dat mag je echt niet onderschatten.” Ook qua spotlengte werd gebroken met de gangbare conventies. Van Asbroeck: “We hebben gekeken naar wat een verhaal nodig heeft om impact te maken, in plaats van ons vast te houden aan de gangbare 30 seconden.” In het geval van Bosto werd dat dus 100 seconden voor online en 50 seconden voor tv.  

De regie was in handen van de Nederlandse regisseur Rogier Hesp, iemand die advertising showmanship perfect in de vingers heeft. Hetzelfde mag worden gezegd van productiehuis Red Dust en Studio Helsinki, voor de pakkende soundtrack bij de Bosto-spot.  

 

Credits:

Client: Ebro foods Belgium

Agency: Bubka

Strategie: Wim Vermeulen,  Inez Schoenaers

Creative Direction: Ben Van Asbroeck

Copywriter: Christophe Vanheygen

Art Director: Stijn Lecomte

Digital Strategy: Tine Tas

Client Service: Caro Peeters

Account manager: Greet Moyson 

Director: Rogier Hesp

DOP: Kamiel Doens

Production: Red Dust

Executive producer: Sander Claessens

Music Composers: Stef Caers, Tom Brillouet // Studio Helsinki