Bowling Brands en M Leuven zetten een bordje bij

Crea / News

M Leuven opent 7 maart 2020 een expo in de Sint-Pieterskerk, waar onder andere ‘Het Laatste Avondmaal’ van Dieric Bouts zal pronken. Als creatieve insteek om deze expo te promoten, willen Bowling Brands en M Leuven zoveel mogelijk mensen oproepen om een bordje bij te zetten. Ter ere van stadsschilder Dieric Bouts.

‘Zet een bordje bij’ is een initiatief naar aanleiding van de expositie ‘Tussen Hemel en Aarde – Beleef het Laatste Avondmaal van Bouts’. Dieric Bouts (ca. 1410-1475) is een van de grote Vlaamse Meesters uit de late middeleeuwen die Leuven op de kunsthistorische kaart heeft gezet. Zijn meest iconische werk en Vlaams topstuk ‘Het Laatste Avondmaal’ is geschilderd voor de Leuvense Sint-Pieterskerk en hangt daar nog altijd.

“M is als museum een plek van verbinding tussen mensen onderling en tussen mensen en kunst. Het is mooi dat Dieric Bouts vijfhonderd jaar nadat hij ‘Het Laatste Avondmaal’ schilderde, met zijn kunst nog steeds mensen samenbrengt’,” zegt Peter Bary, algemeen directeur van M.  

‘Het Laatste Avondmaal’ brengt mensen bij elkaar

‘Zet een bordje bij’ is een vrije interpretatie van dit meesterwerk. Het gebruik van Bouts’ lijnperspectief was in dit werk revolutionair, waardoor de eucharistie in het middelpunt van het schilderij staat. En laat dit nu juist de inspiratiebron zijn, want eucharistein betekent in het Grieks ‘danken’. Bovendien schilderde hij het tafereel al vóór Da Vinci en zette hij als eerste schilder de apostelen allemaal rónd de tafel.

“Bij de actie Zet een bordje bij zetten we ook weer mensen rond de tafel,” zegt burgemeester Ridouani. “We hopen dan ook van harte dat heel veel Leuvenaars, Belgen en liefst heel de wereld meedoen. En dat ze hierdoor niet enkel Dieric Bouts ontdekken, maar vooral een heel fijne avond beleven.”

Neem deel en share je gastvrijheid

Zin om mee te doen?

  1. Schrijf je in op zeteenbordjebij.be
  2. Kies of je gastheer/gastvrouw wenst te zijn of graag uitgenodigd wordt.
  3. Ben je graag gastheer/gastvrouw? Geef dan aan hoeveel bordjes je bijzet. Duid aan of je zelf je tafelgenoten kiest of voor een onbekende gast gaat.
  4. Vul je persoonlijke gegevens in en activeer je deelname.

Credits
Klant: M Leuven
Contact: Hanne Gregoire
Agency: Bowling Brands
Creatief directeur: Christophe Ghewy
Strategie: Gwenn Nevelsteen
Project manager: Lotte van Heddegem
Productie: Fledge TV