Bozon sprak met... Maurus vom Scheidt

Communication / Media / News

Productiehuis Bozon vernieuwde zijn website en start tezelfdertijd een nieuw initiatief: de online Director's Talk, een maandelijks interview met een regisseur. De eerste Talk is met de Duitse regisseur Maurus vom Scheidt.
 

U maakt veel verschillende soorten films en commercials. Als u uw werk in drie woorden moet beschrijven, wat zijn die woorden dan?

Maurus: "Emotie, emotie, emotie. Ik denk dat dat de kern van de zaak is. Voor mij gaat het er bij het vertellen van verhalen om dat je goed kijkt. Trouw blijven aan de personages die je uitbeeldt. Vanuit deze basis probeer ik voortdurend mijn uitdrukkingsgebied uit te breiden."

Heeft u het gevoel dat u als regisseur in een bepaald hokje wordt gezet? Bent u bijvoorbeeld de 'feel-good' regisseur, of de 'warme en gezellige' regisseur?

Maurus: "Nou, je vecht altijd tegen het hokje waar je in zit. In mijn ervaring in de commerciële sector is er weinig out of the box thinking. De druk is vaak zo hoog dat mensen gaan graven op de plek waar eerder goud is gevonden. Als je dus een succesvolle film hebt gemaakt in een bepaald genre, zullen degenen die dat genre willen creëren bij je aankloppen. De afwisseling verdwijnt soms, maar je probeert om het hokje waar je in gestopt bent heen te werken."

Hoe overtuigt u een klant om u aan te nemen voor een baan die buiten uw normale doen ligt?

Maurus: "Als mensen open zijn, zien ze misschien iets in je werk dat verder gaat dan een bepaalde categorie. Dat is een van de redenen waarom ik de Balenciaga-commercial graag deed - ze vertrouwden me volledig, ook al was het zo anders. Hoewel het tegelijkertijd niet zo was, omdat het allemaal om emoties gaat. Ze kwamen naar me toe naar aanleiding van twee kerstcommercials die ik maakte."

Dus Balenciaga zei: 'Doe het zoals je kerstcommercials, maak dan met mode'?

Maurus: (lacht) "Niet echt nee. Maar ze wilden dezelfde soort warmte en positieve vibe. Heel emotionele vignetten. Toen we eenmaal hadden vastgesteld wat de basisstemming en het gevoel van de film moest zijn, lieten ze de meeste creatieve beslissingen aan mij over. Ik schetste een stuk of 20 vignetten voor hen en ze kozen de vignetten waarvan ze dachten dat die het beste zouden passen, en dan nam het over. Het was een zeer productieve dialoog.

Het volledige interview - in het Engels - vindt u op de site van Bozon.