Brand Finance Media 25: Geen coronakilo’s voor Facebook

Volgens het laatste ‘Brand Finance Media 25’-rapport zouden de top 25 van meest waardevolle mediamerken ter wereld meer dan 40 miljard dollar aan merkwaarde kunnen verliezen als gevolg van de coronacrisis, wat een daling van 10% betekent.
Brand Finance beoordeelde de impact van Covid-19 op basis van het effect van de uitbraak op de bedrijfswaarde vergeleken met de bedrijfswaarde op 1 januari 2020. Ook het waarschijnlijke effect op de merkwaarde werd voor verschillende sectoren geschat. Zij werden ingedeeld in drie categorieën: beperkte impact (minimaal verlies van merkwaarde of potentiële groei van merkwaarde), matige impact (tot 10% verlies van merkwaarde) en zware impact (tot 20% verlies van merkwaarde) – gebaseerd op het niveau van merkwaardeverlies dat voor elke sector in het eerste kwartaal van 2020 werd waargenomen. De mediasector zou tot de groep met matige impact behoren.
Voor het eerst werden ook sociale media opgenomen in de ranking. Facebook verovert zo de eerste plaats als ’s werelds meest waardevolle mediamerk, met een merkwaarde van 79,8 miljard dollar. Instagram, dat eigendom is van Facebook, staat op de 5e plaats, met een merkwaarde van 26,4 miljard dollar. Met zijn focus op nieuwe technologie, zoals de nieuwste Checkout-functie die zowel de consument als de merken ten goede komt, speelt het sociale medium in op de huidige vraag. Het platform maakt zo met succes gebruik van zijn positie in de markt als zakelijke tool naarmate meer bedrijven online gingen tijdens de lockdown.
Naast het meten van de totale merkwaarde evalueert Brand Finance ook de relatieve kracht van merken, gebaseerd op factoren als marketinginvesteringen, bekendheid bij klanten, tevredenheid van het personeel en bedrijfsreputatie. Naast de omzetprognoses is de kracht van het merk een cruciale factor voor de merkwaarde. Volgens deze criteria behaalde Disney een Brand Strength Index (BSI) van 93,9 op 100. De merkwaarde van het merk steeg dan ook aanzienlijk, met een toename van 23% (tot 56,1 miljard dollar). Goed voor een mooie tweede plaats. Ook YouTube maakte het afgelopen jaar een gestage groei door, waarbij de merkwaarde met 17% steeg tot 44,5 miljard dollar. Het videoplatform behaalt zo de derde plaats.
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]