Brightfish, een trotse Festival Representative in Cannes

Cannes Lions 2015

Communication / News

Cannes Lions 2015

Brightfish kondigde het in oktober 2014 al aan: na RMB zou de bioscoopregie de fakkel overnemen als officiële Belgische vertegenwoordigen op de festivals – in de eerste plaats op de Cannes Lions, Eurobest en Dubay Lynx. Eergisteren maakte Brightfish zijn entree op de Croisette ter gelegenheid van de Eurobest Cannes Connect Party. Daarbij liet de bioscoopregie zich vergezellen door drie partners: INGElectrabel en Volkswagen. Een 'Soirée des Belges' stond niét op het programma. “Dat is niet onze prioriteit,” zegt Patrick Van Dijck, managing director van Brightfish. “Sinds oktober hadden we maar een paar maanden de tijd voor onze voorbereidingen. We hebben sindsdien onze samenwerking met de Association of Communication Companies (ACC) en de Creative Club of Belgium (CCB) versterkt. Zo zal de CCB bijvoorbeeld nauw betrokken worden bij de selectie van juryleden voor de Cannes Lions, Eurobest en Dubai Lynx. De CCB is daar het best geschikt voor.”

Het engagement van Brightfish in deze nieuwe missie lijkt voor de hand te liggen, voor zover ze al niet voor zich spreekt. ”Historisch gezien waren we al 'Representative' omdat de Screen Advertising World Association (alias de SAWA, de wereldwijde vereniging van bioscoopregies, n.v.d.r.) aan de basis lag van de Cannes Lions,” vervolgt Patrick Van Dijck. “In die tijd beperkte de competitie zich tot bioscoopspots. De band tussen Cannes en de bioscoop is daarnaast algemeen bekend. We hebben contact opgenomen met de adverteerders omdat we als regie voor een nichemedium werken. In dat opzicht willen we de creativiteit bij de adverteerders promoten en hen aanmoedigen om naar de Cannes Lions te gaan. Dat festival biedt namelijk een enorme kans om inspiratie op te doen, om te netwerken en vooral om kennis te maken met zeer kwalitatieve content – dat kunnen we niet genoeg benadrukken. Op de koop toe zijn de technologie en de creatieve ontsluiting van data er meer en meer aanwezig. Ook die elementen kunnen de adverteerders zeker inspireren. Misschien zijn ze daardoor sneller geneigd om innovaties te testen die de bureaus hun voorstellen. Je bent immers vooral bang voor wat je niet kent...”

De Belgische markt bulkt van de creativiteit, of het nu gaat om mode, design, muziek of reclame,” vindt Inge Ampe, general manager marketing van ING. “Ons probleem is dat we er niet genoeg over praten. We mogen natuurlijk ook weer niet arrogant worden. Het komt erop aan om ons bewust te worden van de talenten die we in huis hebben en om die dan te vermarkten.” ING probeert ieder jaar aanwezig te zijn op het festival in Cannes. “We kunnen er ons bezinnen over het vak en ons laten inspireren door een enorme verscheidenheid aan ideeën. Hoewel de seminaries, workshops en masterclasses onze sector – met name bank en financiën – niet rechtstreeks aanbelangen, kunnen ze ons tóch inspireren en onze geesten openstellen voor nieuwe ideeën. Daarnaast is de gelegenheid tot netwerken zonder meer een belangrijk voordeel van de Cannes Lions. Je hoeft geen afspraken te maken maar je kan heel spontaan op één avond tijd tientallen mensen van het vak ontmoeten.”