BRU en Happiness nodigen Belgen uit om lokaal te drinken

Crea / News

De Belgische consument gaat voor lokale producten. Zo verkleint hij niet enkel zijn ecologische voetafdruk, maar krijgt ook de lokale economie een boost. Vergeten groenten ‘van bij ons’ zijn in, en ‘lokaal eten’ is trendy, zowel thuis als op restaurant. Ondanks het feit dat 75% van de Belgische consumenten al de voorkeur geeft aan voedingsproducten uit eigen land, en 40% van de Belgen al beseft dat lokaal kopen goed is voor het milieu, vertaalt zich dat niet altijd in de consumptie van water.

We vergeten het vaak: heel wat mineraalwaters komen van ver vooraleer ze hier op tafel belanden, terwijl het mineraalwater van BRU natuurlijk bruisend uit de grond komt in onze eigen Belgische Ardennen. BRU wil met zijn ‘Eet lokaal. Drink lokaal.’-campagne de Belgen bewust maken om te kiezen voor natuurlijk mineraalwater van bij ons.

Het concept ‘Eet lokaal. Drink lokaal.’ werd in april gelanceerd via televisie, dagbladpers, digital en social. De campagne, bedacht door Happiness, gaat vandaag verder met een massale nationale affichagegolf. Elke Belgische provincie krijgt een unieke affiche met daarop het exact aantal kilometers dat die provincie verwijderd is van de bron van BRU. Want: waar je ook bent in België, de bron van BRU is altijd dichtbij.

“Door in te spelen op een sterke maatschappelijke trend, de opkomst van de ‘Eet Lokaal’-beweging, is BRU het allereerste merk dat Belgen bewust maakt van de noodzaak om ook lokaal te drinken, zegt Charlotte Giroud, marketing manager bij BRU. “Eigenlijk is dit een glasheldere boodschap naar consumenten toe: BRU is een lokaal, natuurlijk mineraalwater en exporteert haar water niet. Met deze campagne bouwen me mee aan het noodzakelijke bewustzijn om vaker lokaal te consumeren.” 

Nathalie Marchand, group account director bij Happiness Brussels, verduidelijkt: “Het doel van deze campagne is de Belgen ervan bewust maken dat de distributie van BRU énkel lokaal gebeurt, terwijl andere bronwaters van véél verder moeten komen (en dus ook veel kilometers afleggen). De Belgen kunnen op de BRU-website ook zélf berekenen hoe dicht ze bij de bron van BRU wonen.” 

Als bewijs van haar wil om te evolueren naar een verantwoorde productie ontwikkelde Spadel, de Europese groep waar onder andere BRU deel van uitmaakt, de ‘Source of Change’-verpakkingsstrategie 2025. Deze strategie zal de transitie van Spadels merkenportfolio naar een 100% circulaire economie versnellen. Het gelijknamige online platform bevat dan ook tien engagementen, waaronder het project ‘Crade to Cradle’, de introductie van herbruikbare verpakkingen, het gebruik van 100% gerecycleerd materiaal en de strijd tegen de vervuiling.

Credits
Client: SPADEL/BRU
Contacts: Mélanie Decelle, Charlotte Giroud, Tanguy Debray, Tamara Daumerie Agency : Happiness Brussels
Executive Creative Management: Karen Corrigan
Strategic Director: Els Raemdonck
Creative Director: Geoffrey Hantson
Creative Director: Katrien Bottez
Creation: Julian Lesceux, Bruno Giunta, Gregory Titeca, Pieter Claeys, Roxane Schneider
Copy FR: Catherine Quadens, Stéphane Opdenbosch
Copy NL: Dee Verwaetermeulen
Head of Design: Dries Lauwers
Account Team: Nathalie Marchand, Camille Martin-Schmets
DTP: Romaine Dhainaut, Alexandra Carosielli, Kassandra Donia
Media Agency: SPACE - Chloé Bilbault, Patricia Lo Presti
PR Agency: Walkie Talkie.