BV's en politici vervangen cadeaus door horecabonnen

Crea / News

Bekende Vlamingen en diverse politici vervangen traditionele kerstcadeaus dit jaar door horecabonnen. Akkoord, we zagen de afgelopen maanden al een tsunami aan solidariteitsacties de revu passeren, maar nu we met absolute zekerheid weten dat de horeca ook in de - voor hen - meest cruciale periode van het jaar haar deuren gesloten moet houden kroop een groep ondernemers coronaproof samen om op creatieve wijze actie te ondernemen. Een warme - en smaakvolle - oproep om dit eindejaar zowel je naasten als lokale horeca-uitbaters iets te geven om naar uit te kijken, door traditionele geschenken onder de kerstboom te vervangen door een horecabon.

De Kortrijkse start-up Swave en Unigift lanceren Smaakvol Gebaar-horecabonnen die als doel hebben een uniek, waardevol en onderscheidend cadeau onder de kerstboom te zijn. Wie namelijk in plaats van de aloude cliché truien, sjaals of kistjes wijn zo’n horecabon cadeau doet schenkt niet alleen de ontvanger ervan, maar ook de horecazaak die op de cadeaubon prijkt iets om naar uit te kijken. Een cadeaubon die het vooruitzicht biedt op een lekker etentje of een avondje op café en in de bar.

Via de website www.smaakvolgebaar.be kan je zo’n cadeaubon kopen bij lokale horeca-uitbaters die je een warm hart toedraagt. Die drop je dan in de brievenbus van familieleden en kennissen met wie je dit jaar niet kan tafelen of die het in deze periode moeilijk hebben. Of je legt die gewoon thuis onder de kerstboom.

Om het initiatief kracht bij te zetten gingen de ondernemers ten rade bij Talk of the town, de PR en communicatiestudio van Geronimo. In de eerste lockdown lanceerden we al een gelijkaardig initiatief, toen met de oproep om één of meerdere laptops te doneren voor kinderen die er zich geen kunnen veroorloven en zo hun kans op afstandsonderwijs verloren zagen gaan. Die actie “Geef er een laptop” zorgde in geen tijd voor een enorme boost in donaties en leverde meer dan 20.000 laptops en 1 miljoen euro aan bankgiften op. Ook wij zijn rasechte foodies en doken dus meteen onze telefoonlijst in om enkele bevriende collega foodies/ondernemers te contacteren,” aldus Gertjan De Smet, zaakvoerder van Talk of the town.

In no time sprongen zowel toppolitici als Bart De Wever, Jan Jambon, Hilde Crevits, Bart Tommelein, Bart Somers en Dirk De Fauw op de kar, en ook bekende koppen uit andere regionen zoals Jan Verheyen, Louis Talpe, Veronique De Cock, Jef Neve, etc.

“Dat 2020 een jaar wordt om nooit te vergeten, staat buiten kijf. Maar bijzondere tijden vragen om bijzondere (cadeau)oplossingen. We wilden iets doen voor de horeca-uitbaters, wiens deuren dit jaar al 4 maanden gesloten zijn, en voor de vele mensen die het moeilijk hebben, vooral alleenstaanden. Daarom slaan we de handen in elkaar met Unigift en sturen we letterlijk en figuurlijk aan op het geven van een smaakvol gebaar dit eindejaar, onder de vorm van een horecabon onder de kerstboom,” aldus Jencey Provoost, een van de initiatiefnemers. Bij Unigift sprongen ze graag mee op de kar om te helpen. “De sluiting van de horeca vormt voor veel ondernemers een serieuze opdoffer," vertelt CEO Yordy Eelen. “Door hen een gratis platform te bieden, kunnen hun klanten nu gemakkelijk een cadeaubon kopen voor hun zaak. We hopen om de mensen en de horeca-uitbaters hiermee een positief perspectief te bieden. Het cadeau draait om een leuke, sociale beleving in 2021. Bovendien ontvangen horeca-uitbaters het geld meteen op hun rekening, waardoor ze de crisis beter kunnen doorstaan.” Bij lancering schreven zich al bijna 400 Vlaamse horeca-uitbaters in op het platform. Op de website www.smaakvolgebaar.be staan alle deelnemende horeca-uitbaters gebundeld. Bezoekers van de website kunnen daar in eenzelfde moeite één of meerdere cadeaubonnen bestellen, bij verschillende restaurants en cafés.

Credits

Campaign: Een smaakvol gebaar voor kerst; contact: Jencey Provoost

Agency: Talk of the town
Creative Director: Gertjan De Smet

Video Production: Talk of the town
Edit en sound design: Michel Bienfait
PR agency: Wavemakers en Talk of the town

PR manager: Manu VDJ
Webplatform: www.smaakvolgebaar.be