Deze week heeft de Raad van Bestuur van C Square- de koepelorganisatie voor communicatieprofessionals in België,- haar "principes rond het ethisch gebruik van artificiële intelligentie in bedrijfscommunicatie" bekrachtigd. Het charter bevat ethische richtlijnen voor communicatieprofessionals die AI op een gewetensvolle manier willen integreren in hun dagelijkse activiteiten. Het charter werd eerst gecommuniceerd naar de C-Square leden en vervolgens verspreid over het hele Belgische communicatielandschap.
Veerle Van Mierlo, voorzitster van C Square, onderstreept nog eens het belang van dit initiatief: "In een tijdperk dat gedomineerd wordt door technologische vooruitgang is het noodzakelijk dat corporate communicatieprofessionals ethisch en verantwoord door het AI-landschap navigeren. Ons handvest dient als een kompas dat onze leden helpt om prioriteit te geven aan mensgerichte benaderingen, nauwkeurigheid en privacy te handhaven en inclusiviteit te bevorderen in het AI-gedreven communicatie-ecosysteem. AI is bijna ingebed in ons dagelijks werk, daarom moet het worden behandeld met professionaliteit en hoge ethische normen."
Het volledige charter kan u hier inkijken.