C&A en Friendship brengen collectie tot leven met augmented reality

Crea / News / Retail

Op woensdagavond 19 mei kregen meer dan 550 genodigden uit 19 landen als eerste de nieuwe herfst- en wintercollectie van C&A te zien via een digitaal mode-event. Het bedrijf viert dit jaar zijn 180-jarig bestaan en kent een rijke geschiedenis als voorloper binnen de modesector. C&A bood naar eigen zeggen als eerste betaalbare mode aan, pionierde door te adverteren, introduceerde als eerste retourrecht en was er ook als eerste bij om samen te werken met bekende designers.

De nieuwe collectie voor het najaar wil perfect weergeven waar C&A vandaag voor staat: inclusiviteit, duurzaamheid en positiviteit. Het is een reminder dat mode er toe doet, dat kledij de kracht heeft om een statement te maken en dat we onszelf via deze kledij kunnen definiëren.

Voor de digitale lancering van haar nieuwe collectie in Europa deed C&A na een internationale pitch een beroep op het Antwerpse communicatiebureau Friendship, dat tevens instond voor de organisatie en captatie van de catwalk presentation. Deelnemers aan het digitale mode-event kregen een voorsmaakje in de vorm van een magazine dat volledig tot leven kwam dankzij een stevige laag augmented reality.

“Samen met AR-studio PLAYAR ontwikkelden we een complete AR experience waarbij elk van de 20 pagina’s zijn eigen verhaal vertelde,” klinkt het bij Friendship. “De lezers kregen via een zogeheten AR portal waarmee ze vier mannequins in huis haalden, een preview van de collectie. Of ontdekten via collages en moodboards in AR de mensen en het idee achter de collecties. En werden zelf fashion designers door een schets in te kleuren om die vervolgens in AR te laten shinen. En om de spanning naar het event op te bouwen knalde in AR letterlijk de herfst en een aftelklok uit de centerfold.” 

“Doordat Friendship een traditioneel medium wist samen te brengen met de allernieuwste technologie hebben we iets heel unieks gecreëerd,” besluit Sven Verresen, media, PR en events specialist voor C&A België-Luxemburg. 

Credits

Client: C&A Europe
Agency: Friendship
Creatives: Jeremy Vanmaele, Julie Pittevils, Charlotte Mulders, Phil Blondé, Konrad Dobson Account mManagers: Bart Verschueren, Lina Mertens, Noa Van Treeck, Ruud Tiebos Executive Producer: Celine Van Cauwenberghe
Producer: Nattida-Jayne Kanyachalao
Director: Erik Peiren - High Flying Birds
Casting Director & Choreography: Lieve Gerrits
Set Art Direction: Maximilian Rittler
Digital production: Engaged
AR production: Playar
PR Belgium: Barbara Soens - Listen Up PR