Cannes Lions: Bronze Lions voor Wunderman Thompson en BBDO

Awards / News

Alweer prijs voor de Belgen op Cannes Lions. Zowel BBDO als Wunderman Thompson gaan aan de haal met een Bronze Lion, die laatste zelfs tweemaal.

PR Lions

Bronze Lion - BBDO Belgium met -60% Culture voor State of the Arts

De campagne van State of the Arts, een open artiestenplatform, wil aan het bredere publiek – en dus ook onze politici – duidelijk maken dat de cultuur waar wij vandaag van houden, er niet vanzelf is gekomen. Elke kunstenaar had/heeft kansen nodig om te experimenteren en te ontwikkelen. Die kregen ze vaak dankzij projectsubsidies. Het idee werd op dinsdagavond 12 november 2019 door BBDO voorgelegd op de actievergadering in de beursschouwburg. De actie werd vanaf donderdagmiddag 12 uur gedeeld door 500 bekendste kunstenaars. De reactie van het publiek liet niet lang op zich wachten. De hashtag #thisisourculture verspreidde zich razendsnel, en de actie begon een eigen leven te leiden. Mensen maakten een filter waarmee ze hun profielfoto 60% geel konden maken en kleurden het platform in no time 60% geel.

Bronze Lion - Wunderman Thompson Antwerp met Porn re-enactment voor Child Focus

Een kinderpornofilm van Goedele Liekens? 18 november is de Europese Dag van de Bescherming van Kinderen tegen Seksuele Uitbuiting en Seksueel Misbruik. Sinds jaar en dag haalt Child Focus deze dag aan om hun strijd tegen kindermisbruik onder de aandacht te brengen. De campagne die Wunderman Thompson dit jaar bedacht moet ogen openen en taboes doorbreken. 

Dat deden ze door twee volwassen acteurs een expliciete reconstructie te laten maken van een filmpje waarin een 8-jarig kind seksueel werd misbruikt. De originele beelden werden opgemerkt op het internet en via stopchildporno.be gemeld bij Child Focus. Op deze manier confronteren de makers iedereen letterlijk met de harde realiteit van seksueel kindermisbruik. Een problematiek die voor velen onzichtbaar is en daardoor vaak onbesproken blijft.  

Creative Strategy Lions

Bronze Lion - Wunderman Thompson Antwerp met Porn re-enactment voor Child Focus

---

Credits State of the arts

Agency: BBDO Belgium
Client: State of The Arts
Client contact: Tom Kestens
Creative Directors: Sebastien De Valck, Arnaud Pitz
Creatives: Frederik Clarysse, Johan Van Oeckel
Studio Director: Tom Nackaerts
DTP: Rob Goovaerts
Head of Production: Patricia Van de Kerckhove
Content manager: John Van de Pol
Video Editor: Jasper Vanhauwaert

Credits Porn re-enactment 

Agency: Wunderman Antwerp
Client: Child Focus
Client contact: Stephan Smets, Heidi De Pauw, Charlotte Verhofstadt
Creative Directors: Pieter Staes, Manuel Ostyn
Creative team: Wout Geysen, Tijs Dejonckheere
Account team: Sander Van de Wiele, Matti Verhaegen
Strategy: Alexander Kolenberg, Evert Van den Broeck, Chloé Van Elsen
Design: Matthias Berghmans
Copywriter: James Ubaghs
UX/UI: Jeroen Michiels, Krisje Verbert
Development: Bram Verdyck, Stijn Janssens, Joren Van Hocht
Agency producer: Amélie Van Campen, Ingeborg Van Hoof
Production house: Adult
Director: Fien Troch
Hosting: Deltablue