Carole Lamarque over de parallellen tussen marketing en een pandemie

Communication / News / Positive Vibes

Zijn er parallellen te trekken tussen marketing en een pandemie? PUB vroeg het aan Carole Lamarque, CEO en founding partner van Duval Union Innovative Marketing. 
 

"Ja, er zijn parallellen te trekken tussen marketing en een pandemie. Ik heb dit ‘Zoonotic marketing’ gedoopt, omdat zoonotic de meest agressieve, virale en een pandemische besmetting is. Verschillende markten worden veroverd door dominante virale concurrenten, denk maar aan Uber en Netflix. Dankzij een Zoonotic marketingaanpak kan een innovative onderneming net zoals een pandemie, op korte tijd een astronomische groei kennen. Zoonotic managers hebben een ongebreidelde drang om exponentieel te groeien. Dit hebben ze gemeen met een pandemie. Voorplanting is het enige doel van pandemische virussen. Zoonotic marketingmanagers zijn gedreven om meer mensen te overtuigen of te besmetten met hun vernieuwende oplossing, maar dan sneller dan we ooit gewoon geweest zijn."

Wat kunnen merken van het coronavirus leren om efficiënter hun marketing te (re-)organiseren?

"Tijdens deze crisisperiode staan 9 van de 10 bedrijven voor enorme uitdagingen. Anticipation and preparation is key! Je hebt hier maar twee scenario’s: zelf de Zoonotic marktleider zijn (anticipation) of snel reageren op een Zoonotic concurrent (reaction). Zorg minstens dat je voorbereid bent en dat je voldoende middelen hebt nu je nog de kans hebt om jouw merk te verdedigen. Toch ben ik er voorstander van om een leidinggevende positie in te nemen en niet te wachten en te reageren. Investeer dus tijdig in je merk en bedrijf om zelf de Zoonotic leider te zijn, in plaats van te wachten tot het te laat is. Dan moet je een ‘vaccin' zoeken, maar dit is natuurlijk veel minder efficiënt. Zorg voor een sterke organisatie, proactief markt-plan en uniek communicatieplan om jouw positie in de markt in te nemen."

Wat zal deze crisis tot gevolg hebben voor het consumentengedrag op (middel)lange termijn?

"Back-to-Normal zal het nooit meer zijn, zoals al veel experten aanhaalden in nieuwsuitzendingen. De eerste hindernis zal zijn om het consumentenvertrouwen terug te winnen, net als na 9/11, waar veel sterke marketing oorbeelden van terug te vinden zijn. We zien een stijging in online verkoop naar aanleiding van de coronacrisis, dit is weer een nieuwe drempel die overwonnen werd. CEOs, CMOs, CDOs, CTOs, etc zijn allemaal in de ban geweest van digitale transformatie, maar de C-orona heeft de snelste impact gehad op onze transformatie. Consumenten die wantrouwig waren voor de crisis, krijgen nu die positieve ervaring en dit bracht een gedragsverandering met zich mee. Gedragsverandering is nu net één van de moeilijkste disciplines in ons vak als marketeers. In België zijn er vandaag consumenten die lokaal kopen (#kooplokaal) om die lokale handelaars een hart onder de riem te steken. Dit is voor hen de uitgelezen kans om hun online kanalen te optimaliseren."