Cayman & Boektopia doen lezers beleven

Crea / News

Toen het duidelijk werd dat De Boekenbeurs niet langer zou kunnen bestaan na het einde van boek.be, sloegen acht grote uitgeverijen de handen in elkaar om toch voort te bouwen op wat ooit was. Ze wilden niet enkel de traditie verderzetten, maar een volledig nieuwe wind blazen in het boekenevenement. Zo kwam Boektopia: geen beurs met traditionele stands, maar een heus literair feest dat draait rond beleving. Want boeken lees je niet enkel, je beleeft ze. Maar hoe zet je zo’n vernieuwend evenement in de kijker? Wanneer Boektopia bij boekengek Cayman kwam aankloppen voor een lanceringscampagne, was het bureau laaiend enthousiast en trok het alle registers boeken open.

Van illustratie naar animatie: levensechte affichage

Boektopia had reeds een heel fijne campagne-illustratie, waar ze bij Cayman meteen door geïnspireerd werden. “We brachten die tot leven in een korte animatie waar je als het ware in een boek duikt. Met een korte en een iets langere versie, konden we aan de slag voor de campagnes.”

Campagnedoel 1: Merkbekendheid Boektopia bouwen

Omdat Boektopia een nieuw concept is, was het belangrijk om de naam zo snel mogelijk bij zo veel mogelijk mensen bekend te maken. En daarvoor zette het bureau een creatieve mix aan kanalen in: affiches in het straatbeeld, een videocampagne op nieuwssites, een social media campagne, Google Displays, online bannering op impactvolle websites, print...

Campagnedoel 2: Het programma tot leven brengen om bezoekers aan te trekken

Cayman wilde ook goed kunnen uitleggen wat er precies allemaal te gebeuren staat. Met zo’n gevuld programma valt dan ook veel te vertellen. “We maakten kleurrijke illustraties over de verschillende belevingsroutes, en zetten tegelijk ook de schijnwerpers op de deelnemende auteurs. Met een paar leuke polls en Instagramstories kon je het programma ook op een interactieve manier ontdekken.”

Resultaat: een campagne op het scherpst van de snee

“Dankzij het scherp monitoren van de resultaten, en een hele nauwe samenwerking met Boektopia, konden we de campagne continu bijsturen, tactisch maar ook op creatief vlak, zodat we de doelgroep konden blijven boeien,” besluiten ze bij Cayman. Boektopia lééft en doet beleven, online en in/rond Kortrijk. Dat spreekt boekdelen!

Credits

Agency: Cayman
Client: Boektopia
Strategic Director: Chloé Coppieters
Content Strategist: Laura Lawaisse
Digital Marketing Specialist: Kim De Doncker
Art Director: Karen Lemaire
Head of Production: Marinka Van de Walle
Animation Studio: Sabouge