Chatbot van Raccoons helpt Veepee-klanten

Innovation / Marketing / News / Retail

Raccoons Group heeft voor e-commercebedrijf Veepee, het voormalige Vente-Exclusive.com, een chatbot ontwikkeld waarmee klanten snel en eenvoudig producten kunnen zoeken in het lopende aanbod op de website. De chatbot draait op Raccoons’ eigen chatbotsoftware Oswald en is beschikbaar via Facebook Messenger. Klanten kunnen een chatsessie opstarten vanuit de app of op de website. Veepee is naar eigen zeggen de eerste online pure player in ons land die een chatbot inschakelt om klanten te helpen bij hun koopzoektocht.

Voor klanten van Veepee is het voortaan dus eenvoudiger om de voor hen perfecte kledij, schoenen of ander koopwaar te vinden op Veepee.com. Tot voor kort kon je op de website enkel selecteren per verkoop en vervolgens filteren op basis van een aantal criteria, maar een zoekfunctie om specifieke producten te vinden was niet beschikbaar. Aan de Veepee-chatbot vertelt de websitebezoeker nu wat hij of zij precies zoekt, bijvoorbeeld bruine sneakers of een zwarte jeans. De chatbot toont dan de producten die voor de klant relevant zijn. Iedere nacht worden de nieuwe verkopen gesynchroniseerd met Oswald en worden ook de populariteitsgegevens bijgewerkt. Daardoor passeren de favoriete merken eerst de revue in de chatsessie.

Pilootfase in Nederlands

De nieuwe chatbot wordt in een eerste fase getest op de Nederlandstalige Belgische website, met tien procent van de klanten. “We breiden het project uit indien onze proof-of-valuepilootfase positief bevonden wordt door onze klanten. De chatbot zal alvast het gebruiksgemak van de website verhogen. Stelt de klant een vraag over bestellingen of retours, dan neemt voorlopig een medewerker nog over. In eerste instantie beperken we ons tot de producten zelf,” zegt Stefan Venken, CMO Veepee Northern Europe. In de toekomst denkt Veepee erover om ook betaalmogelijkheden te integreren met de chatsoftware, of gepersonaliseerde productsuggesties te maken op basis van de vragen van klanten.