Child Focus en Wunderman Thompson zetten katten in tegen seksueel kindermisbruik

Crea / News

“Voor elke kattenfoto worden er 78 beelden van seksueel kindermisbruik gedeeld.” Die choquerende boodschap lees je in de foto’s van schattige katten die Child Focus en verschillende influencers vanaf 18 november op Instagram delen. Wunderman Thompson Antwerp bedacht deze campagne om de enorme omvang van online kindermisbruik zichtbaar te maken, want dat is nodig om het te kunnen bestrijden. Child Focus roept op om ook een foto van je kat te delen, met dezelfde handgeschreven boodschap en de hashtag #catsforkids.

We vinden elke dag wel een reden om schattige katten te delen, maar vandaag – de Europese Dag van de Bescherming van Kinderen tegen Seksueel Misbruik – is hét moment om je fotografeerkunsten boven te halen. Je kattenfoto kan helpen een groot onrecht onder de aandacht te brengen: online seksueel kindermisbruik. Child Focus en Wunderman Thompson berekenden namelijk dat er dagelijks zo’n 243.000 katten worden gedeeld op Instagram. Dat is veel en tegelijkertijd pijnlijk weinig, want het aantal beelden van seksueel kindermisbruik die dagelijks online worden verspreid, wordt geschat op een choquerende 19 miljoen. 78 keer meer dus dan schattige katten. Klinkt ongeloofwaardig? Dat komt omdat het probleem vaak onder de radar blijft. Beelden van seksueel kindermisbruik worden niet zomaar op Instagram gepost. Ze verschijnen op het darkweb, worden uitgewisseld via WhatsApp, op forums enzovoort. Het probleem is dus tegelijk van kolossale omvang, maar toch bijna onzichtbaar. De kattenfoto’s van Child Focus vormen een laagdrempelige manier om dit verschrikkelijke onrecht onder de aandacht te brengen. Verschillende influencers steunden de actie al door ook hun kat met de opmerkelijke boodschap te delen.

“Het aantal beelden van seksueel kindermisbruik afzetten tegen het aantal kattenfoto’s op het internet is tegelijk een rationele data insight als een emotionele human insight. Iedereen kent het aantal kattenfoto’s op Instagram, namelijk ‘veel’. En voor kattenliefhebbers is elke reden goed om een foto van hun schattige kat te posten, dan is deze reden dat zeker. Want we weten allemaal dat onze katten stiekem heldjes zijn,” aldus Manuel Ostyn, creative director bij Wunderman Thompson Antwerp.

De campagne verwijst ook naar het meldpunt stopchildporno.be. Aan wie ooit online beelden van seksueel kindermisbruik tegenkomt vraagt Child Focus niet uit reflex weg te klikken, maar de beelden aan te geven.

Credits
Agency: Wunderman Thompson Antwerp
Client: Child Focus
Client contact: Stephan Smets , Stéphanie Leyn, Heidi De Pauw
Creative Directors: Manuel Ostyn, Pieter Staes
Creative team: Kate Bellefroid, Jolien Tuyteleers
Copywriting FR: Jérôme Van Den Broeck, Yves Donceel
Account Director: Tom Thijs
Account Executive: Charlotte Feremans
Agency Producer: Amélie Van Campen
Design: Christophe De Pelsemaker, Ynje Degraeve
Motion Design & Editing: Mikael Naudet
PR: Valérie Rosiers, Elke Janssens, Annelies Schrevens, Judith De Maeyer
DTP: Theo Hachtingius
Print Producer: Sofie Verschaeren