Cijfers CIM Radio onder de kerstboom

Qmusic blijft marktleider bij alle Vlamingen tussen 18 en 54 jaar met 21,1% marktaandeel. De radiozender blijft ook de tweede grootste zender met 13,8% marktaandeel bij het brede publiek (12+) en bereikt elke dag 1 op de 5 Vlamingen (848.644). Dit blijkt uit de nieuwe CIM-luistercijfers van de periode van 1 juli tot 31 oktober 2019, die vandaag, woensdag 18 december, bekendgemaakt zijn.
Joe bereikt een half miljoen luisteraars (501.000) per dag en groeit bij de zenderdoelgroep 35- tot 54-jarigen van 12,3% naar 13% marktaandeel. Bij het brede publiek (12+) blijft Joe op koers met 9% marktaandeel. An Caers, directeur radio bij DPG Media: “Q sounds better with you! Een wel heel toepasselijke slagzin, want Qmusic verstevigt haar marktleiderschap en dat hebben we alleen maar te danken aan onze 850.000 dagelijkse luisteraars. Ook Joe zet een mooi resultaat neer met een half miljoen luisteraars elke dag en blijft meer en meer frisse veertigers aanspreken. Het is fijn om het jaar op deze manier af te sluiten.”
En terwijl ze beginnen aan De warmste week, laten ook de VRT-radionetten mooie cijfers optekenen bij de nieuwste golf van de CIM-meting. Radio 1 stijgt in vergelijking met vorige golf naar 7,5 procent marktaandeel, Radio 2 blijft met voorsprong de grootste met 28,4% procent, Studio Brussel groeit in bereik en luisterduur en klimt opnieuw naar 10,4 procent. MNM houdt ook meer dan 10 procent marktaandeel vast, terwijl Klara afklokt op een fraaie 2,5 procent. Els Van de Sijpe, manager VRT-radio: “Onze netten blijven sterk in een digitaliserend radio- en audiolandschap met meer aanbod en meer spelers. Een mooi voorbeeld is Radio 1 dat een marktaandeel van 7,5 procent laat optekenen. In september lanceerden we Radio 1 Select, waarbij we alle korte audiofragmenten online aan de luisteraars aanbieden, via de site en de Radio 1 app. De afgelopen maanden maakten bijna 100.000 mensen gebruik van deze nieuwe service. Dat zie je niet meteen in de klassieke luistercijfers. We blijven met VRT radio inzetten op digitale initiatieven. Bovendien werden onze merken-apps samen al 1,5 miljoen keer gedownload, en kijken we uit naar een straf eindjaar met na De Warmste Week ook nog de 1000 klassiekers bij Radio 2, De Tijdloze bij Studio Brussel en Winter in Wenen bij Klara, acties die zowel op radio als digitaal erg gesmaakt worden.”
Nostalgie ziet zijn marktaandeel groeien van 5,5% naar 5,8% op de algemene doelgroep 12+. Concreet luisteren elke dag ruim 414.000 mensen naar Nostalgie. Ook jonge radiozender NRJ van Mediahuis blijft een groeiverhaal. In de doelgroep 25-34 stijgt de luisterduur opvallend en haalt NRJ een marktaandeel van 0,7%. Op weekbasis luisteren 70.000 mensen in de doelgroep 12+. Tom Klerkx, managing director radio bij Nostalgie: “Met Nostalgie blijven we mensen inspireren en enthousiasmeren. Niet in het minst met onze Magic Tour, die de voorbije weken langs Kerstmarkten trok in Mechelen, Gent, Leuven en Hasselt. Op Tweede Kerstdag sluit Nostalgie zijn Magic Tour af met een heuse Kerstparade in Roeselare. NRJ blijft verder investeren in zijn groeiverhaal. Zo presenteren Marie en Viktor Verhulst vanaf woensdag 15 januari hun eigen radioshow tussen 14u en 16u.”
Station | Daily Reach (with confidence interval) | Share | Daily Average Time Spent | |||
Min. | 1.000 | Max. | % | % | ||
Radio 2 (VRT) | 1.222,31 | 1.292,71 | 1.363,54 | 23,21 | 28,38 | 231 |
Qmusic | 788,29 | 848,64 | 908,49 | 15,23 | 13,84 | 172 |
Studio Brussel (VRT) | 509,01 | 559,44 | 609,55 | 10,04 | 10,39 | 195 |
MNM (VRT) | 584,57 | 637,72 | 691,09 | 11,45 | 10,10 | 167 |
Joe | 453,48 | 501,33 | 549,22 | 9,00 | 9,03 | 190 |
Radio 1 (VRT) | 536,31 | 587,85 | 639,07 | 10,55 | 7,50 | 134 |
Nostalgie (NL) | 370,03 | 414,06 | 457,76 | 7,43 | 5,81 | 148 |
Klara (VRT) | 126,85 | 154,30 | 181,75 | 2,77 | 2,48 | 169 |
VBRO | 37,17 | 53,68 | 69,79 | 0,96 | 1,25 | 245 |
Radio Minerva | 36,22 | 52,56 | 68,50 | 0,94 | 1,25 | 250 |
TOPradio | 35,28 | 51,20 | 67,22 | 0,92 | 0,63 | 130 |
MNM Hits (VRT) | 48,63 | 66,95 | 85,06 | 1,20 | 0,61 | 95 |
Group Family Radio* | 7,56 | 16,81 | 25,86 | 0,30 | 0,34 | 210 |
VBRO Evergreen | 1,88 | 8,47 | 14,83 | 0,15 | 0,25 | 314 |
NRJ Vlaanderen | 10,88 | 21,14 | 31,46 | 0,38 | 0,21 | 103 |
Joe 70's/Celebrate the 70's | 8,79 | 18,49 | 27,98 | 0,33 | 0,21 | 121 |
Qmusic non-stop | 5,97 | 14,73 | 23,00 | 0,26 | 0,19 | 138 |
Klara Continuo (VRT) | 7,97 | 17,04 | 26,57 | 0,31 | 0,18 | 113 |
VRT NWS (VRT) | 6,76 | 15,48 | 24,44 | 0,28 | 0,12 | 84 |
Joe 80's/Celebrate the 80's | 2,23 | 8,74 | 15,60 | 0,16 | 0,09 | 108 |
Joe 90's/Celebrate the 90's | 2,23 | 8,99 | 15,60 | 0,16 | 0,08 | 91 |
Joe Easy | 0,89 | 6,62 | 12,48 | 0,12 | 0,08 | 127 |
One World Radio | 0,00 | 1,40 | 4,57 | 0,03 | 0,05 | 408 |
Q-Summer | 0,00 | 4,28 | 9,19 | 0,08 | 0,04 | 87 |
Q Foute Radio | 0,00 | 3,59 | 7,44 | 0,06 | 0,03 | 88 |
Radio Roxx | 0,00 | 0,63 | 2,23 | 0,01 | 0,01 | 238 |
Bij de Franstalige radiozenders staat Radio Contact op nummer één, gevolgd door Nostalgie en VivaCité.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]