CIM en corona: wat met het veldwerk?
Het CIM heeft een overzicht opgeteld van de impact van de coronacrisis op zijn studies. U leest het hieronder.
1 Pers
Het volledige veldwerk van IPSOS voor de Persstudie is onderbroken sinds 16 maart en wordt pas hernomen als de quarantainemaatregelen worden opgeheven. De publicatie van september komt niet in het gedrang, al kan het zijn dat het aantal interviews of de veldwerkperiode moet aangepast worden.
2 Radio
Het volledige veldwerk GfK voor de Radiostudie is onderbroken sinds 16 maart en wordt pas hernomen als de quarantainemaatregelen worden opgeheven. De volgende publicatie (21 04 2020) komt niet in het gedrang, want die is gebaseerd op de gegevens van november tot en met februari. De publicatie van juni gaat niet door, want die zou gebaseerd zijn op de gegevens van januari tot en met april. Het is nu nog te vroeg om de impact op latere publicaties te preciseren.
3 Establishment Survey
Alternatieve rekruteringsmethoden:
Op dit ogenblik lopen er twee testen waarbij de kostefficiëntie, de representativiteit en de validiteit van enquêteresultaten via alternatieve rekruteringsmethoden worden geëvalueerd.
4 Out-of-Home
De coronacrisis heeft geen invloed op de methodologie van de Out-of-Home studie. Het ritme van de publicaties loopt gewoon door. De volgende publicatie is voorzien in juni.
5 Internet
De volledige Internetstudie van Gemius loopt normaal door.
6 TV
De techniekers van GfK doen geen huisbezoeken meer bij panelgezinnen sinds 16 maart. Technische problemen binnen het TV-panel worden nu zoveel mogelijk telefonisch of vanop afstand opgelost. De rekrutering van GfK om de normale panelrotatie op te vangen (gezinnen die de studie verlaten), is onderbroken sinds 10 maart. Het zal duidelijk zijn dat door deze twee beperkingen het aantal gezinnen binnen het panel mettertijd enkel kan dalen maar het CIM voorziet voor de maand april geen enkel probleem:
• Er waren in maart elke dag méér gezinnen dan nodig om het gewenste aantal van 750 te halen, zowel in het noorden als in het zuiden.
• Volgens de eerste indicaties wordt de spontane rotatie binnen het TV-panel eerder verminderd door de corona crisis.
Verder heeft het CIM met GfK afspraken gemaakt om waar nodig de incentivering van panelgezinnen aan te passen om de continuïteit van de studie te maximaliseren.
De klassieke TV-studie loopt dus gewoon door. Het CIM volgt de situatie op de voet om ook bij verlenging van quarantainemaatregelen de continuïteit van de studie te kunnen verzekeren.
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]
ACCOUNT EXECUTIVE - LIQUID BRUGGE
We zijn op zoek naar een account executive om ons commerciële team te […]
Account Manager bij AdSomeNoise
Got the commercial and social spark that ignites opportunities and warms up clients? […]