CIM-meting: uitdagend en diverser radiolandschap houdt stand

Het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) maakte zopas de radiobereikcijfers bekend voor de periode van januari 2022 tot en met april 2022.
In drukke nieuwstijden blijft Radio 1 zijn rol spelen. De actuazender doet het al een tijd erg goed en houdt ook nu zijn stevig marktaandeel van 8,8 procent vast. Ook Radio 2 bevestigt als marktleider en bereikt elke dag ruim 1,2 miljoen luisteraars. Klara blijft met een marktaandeel van 2,4 procent stabiel, net als MNM. De jongerenzender van VRT ziet zijn marktaandeel bij 12-24 jarigen groeien van 18 naar ruim 22 procent. Studio Brussel haalt een marktaandeel van 6,8 procent.
Joe bereikte nooit meer luisteraars dan in de eerste vier maanden van dit jaar. Met een marktaandeel van 11,1% bij het brede publiek (12+) laat de zender zich meer dan ooit gelden als vaste waarde in het Vlaamse radiolandschap. In de primaire doelgroep 35-54 tekent de zender zelfs een groei op van 4,4% om af te kloppen op een mooie 17,8%. Ook Qmusic stijgt sterk en tekent voor het beste voorjaar in tien jaar tijd met 25,2% marktaandeel op zenderdoelgroep 18-44. De zender versterkt daarmee verder zijn positie als marktleider in die doelgroep. Digitale rockzender Willy kan opnieuw een groter deel van de koek naar zich toetrekken met een marktaandeel van 1,7% op 18-54, goed voor een stijging met 0,3% ten aanzien van de vorige meting. Niet alleen Qmusic, Joe en Willy doen het goed. Ook de digitale themazenders, die enkel via DAB+ of online te beluisteren zijn, zetten een mooie score neer en verdubbelen hun marktaandeel. Vooral Q-Nonstop, Q-Foute Radio, Joe 60’s & 70’s en Joe 80’s & 90’s kunnen op een sterke groei rekenen.
Nostalgie behaalt op de doelgroep 12+ een marktaandeel van 6,3%, wat een stijging van 0,3% is t.o.v. de vorige meting, september-december 2021. Op dagbasis wint Nostalgie 40.000 luisteraars, op weekbasis zijn er dat zelfs 90.000. In de doelgroep 35-54, de volwassen luisteraars waar Nostalgie op mikt, is er een groei van bijna 1% t.o.v. de vorige meting en behaalt Nostalgie een marktaandeel van 7,7%.
Het in mei vorig jaar gelanceerde digitale kanaal Nostalgie+ stijgt op de algemene doelgroep 12+ naar 0,5% marktaandeel en nestelt zich stevig in het peloton van digital only zenders. Met een groei op oudere luisteraars, blijkt Nostalgie+ ook mooi complementair met Nostalgie.
NRJ focust met zijn jong en fris product vooral op de jonge luisteraars en gaat op de doelgroep 25-34 naar een marktaandeel van 1,7%. In de vorige golf was dit nog 0,8%.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]