CIM Pers: Belgische consument bevestigt vertrouwen in nieuwsmedia
Meer dan de helft van alle Belgen (16+) consumeren dagelijks een nieuwsmerk. Dat blijkt uit de Persbereikcijfers die het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) op 12 november publiceert voor de periode van 1 september 2023 tot 31 mei 2024. Het totaalbereik van alle Belgische nieuwsmedia groeit met 1,7 procent ten opzichte van de voorgaande periode.
Mediahuis behoudt marktleiderschap in Vlaanderen
Dagelijks vertrouwen 5,4 miljoen Belgen op de berichtgeving van nieuwsmedia via kranten, nieuwssites, apps of podcasts. Het totaalbereik van alle Belgische nieuwsmedia groeit met 1,7 procent, gedreven door een sterke digitale groei met 5,9 procent (web, app, video en podcast). Voor het eerst in jaren houdt het bereik van de gedrukte krant stand met 0,4 procent groei ten opzichte van de vorige periode. Dat cijfer omvat zowel de papieren krant als de digitale replica van de krant.
Mediahuis bevestigt opnieuw haar positie als marktleider in de Belgische nieuwsmarkt. Nieuwsblad, De Standaard, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg bereiken samen dagelijks meer dan 2,5 miljoen nieuwsconsumenten via de kranten, sites, apps en podcasts, goed voor 44 procent van alle Vlamingen (16+).
De Standaard behoudt haar positie als grootste kwaliteitskrant van Vlaanderen en bereikt dagelijks via haar verschillende kanalen, zo’n 624.000 nieuwsconsumenten, een stijging van bijna 4 procent ten opzichte van de vorige periode.
Gazet van Antwerpen is de sterkste stijger onder de Belgische nieuwstitels met een toename van 8,6 procent in totaalbereik, goed voor bijna 680.000 dagelijkse nieuwsconsumenten.
Het Belang van Limburg bereikt dagelijks in totaal meer dan 515.000 nieuwsconsumenten en blijft het grootste nieuwsmerk in Limburg.
Nieuwsblad vormt als nieuwsmerk met meer dan 1,5 nieuwsconsumenten per dag, de basis van het grote Mediahuisbereik. De drie populaire titels van Mediahuis bereiken op die manier meer dan 2,2 nieuwsconsumenten per dag.
Billie, het lifestylemagazine van Mediahuis, blijft het grootste krantenmagazine van Vlaanderen en bereikt ongeveer 640.000 lezers. Ook Standaard Magazine en DS Weekblad noteren een mooie stijging en bereiken respectievelijk 339.000 (+10,6 procent) en 335.000 (+5,2 procent) lezers.
“Het vertrouwen dat onze titels door de jaren heen hebben opgebouwd, is vandaag relevanter dan ooit,” zegt Koen Verwee, CEO van Mediahuis België. “In een tijdperk van onzekerheid en informatieovervloed, waarin twijfel over de juistheid van nieuws steeds vaker voorkomt, maken consumenten bewust de keuze voor betrouwbare nieuwsmerken. Het is onze opdracht om die consument ook in de toekomst te blijven voorzien van onafhankelijke, betrouwbare journalistiek en een rijke, veelzijdige nieuwsbeleving, zowel in print als via onze digitale platformen - met tekst, beeld, video en audio.”
Roularta Media Group versterkt marktpositie
Met een bereik van 3,7 miljoen lezers over een breed scala aan publicaties bevestigt Roularta Media Group (RMG) haar leidende rol in het Belgische medialandschap.
De ‘total brand’ resultaten (de som van de papieren versie, de digitale versie van de magazines en hun websites en apps) tonen aan dat verschillende titels van RMG zonder moeite boven het miljoen lezers en surfers uitkomen. Zo blijft De Zondag met meer dan 1,3 miljoen lezers het grootste weekblad van Vlaanderen. Libelle en Femmes d’Aujourd’hui bereiken samen wekelijks bijna 1,3 miljoen Belgen en Libelle Lekker en Délices de Femmes d’Aujourd’hui trekken meer dan 1,3 miljoen lezers aan. Daarnaast boeken de Franstalige publicaties van RMG successen met aanzienlijke groeicijfers.
De gecombineerde resultaten van de mediamerken in hun print- en digitale versie, die cruciaal zijn voor het opstellen van mediaplannen, leiden tot drie belangrijke conclusies voor Roularta Media Group.
Ten eerste is er de groei in lokale media. De Zondag blijft het grootste lokale medium met 1,3 miljoen lezers. De Krant van West-Vlaanderen bereikt elke week bijna 300.000 lezers en is daarmee, op De Zondag na, de meest gelezen krant in die provincie.
"Die sterke verbondenheid met lokale gemeenschappen benadrukt het vertrouwen van de lezers in RMG’s journalistieke kwaliteit en de waarde van lokaal nieuws," klinkt het bij Roularta.
Ten tweede is er het succes in het business-segment. Titels als Trends, Trends/Tendances, en Data News versterken hun leidende positie als onmisbare informatiebronnen voor het Belgische bedrijfsleven. Trends en Trends/Tendances laten een groei van 7,6% zien, met een bereik van meer dan 300.000 lezers. Trends Style kent een spectaculaire stijging van 38,6% en bereikt nu 154.000 lezers. Data News groeit met 11,9% en bereikt meer dan 72.000 lezers.
En de derde conclusie: de mix van content en doelgroep werkt. Het nieuwsmagazine Knack en Franstalige tegenhanger Le Vif behalen uitstekende resultaten binnen invloedrijke doelgroepen. Het aantal kaderleden dat het blad leest is met 20 procent gestegen ten opzichte van 2023. Voor Knack loopt die stijging zelfs op tot 50 procent. Bovendien groeit het aandeel vrouwelijke lezers in hogere sociale klassen (groep G 1-4), wat nu 32.5 procent van het lezerspubliek vertegenwoordigt.
Feeling stijgt met 7,6 procent en bereikt nu 193.000 lezers, waarvan een op de vier vrouwen uit sociale groep 1+2. Een stijging van 43 procent ten opzichte van het vorige onderzoek. Luxe lifestyle wekt nog steeds veel interesse. De frisse accenten met een nieuwe hoofdredacteur werpen al snel hun vruchten.
De Franstalige lifestylemagazines presteren ook uitstekend, met Flair FR die een verdere groei van +3,3 procent laten zien. Plus Magazine FR kende een solide stijging van 1,4 procent.
“Sinds de lancering van de Mijn Magazines-bundels, die een digitale toegang geven tot 30 magazinemerken voor de ganse familie, is de digitale leestijd van onze abonnees aanzienlijk toegenomen. Ze besteden nu dubbel zoveel tijd aan het lezen van artikels, zowel op de website als in de Mijn Magazines-app. Die positieve trend illustreert de succesvolle digitalisering van ons aanbod en de groeiende betrokkenheid van onze lezers. Een opvallend gegeven is dat de gebruikers van de Libelle-bundel (dat deze zomer gelanceerd werd) 60% van de tijd besteden aan de andere titels binnen de bundel,” zegt Xavier Bouckaert, CEO van Roularta Media Group.
Bevestiging sterke positie DPG Media Advertising
Samen bereiken de publishingmerken in regie bij DPG Media Advertising meer dan 3,4 miljoen lezers en surfers of zes op de tien Vlamingen van 16 jaar en ouder.
Zowel Het Laatste Nieuws als De Morgen groeien. Het Laatste Nieuws bevestigt zijn marktpositie - als grootste nieuwsmerk van het land - en bereikt dagelijks 2.145.400 lezers en surfers (+2 procent). Behalve in Limburg, is Het Laatste Nieuws nummer één in alle Vlaamse provincies.
De redactionele inspanningen van De Morgen lonen. Het nieuwsmerk De Morgen stijgt met maar liefst 7 procent naar 483.500 lezers en surfers. Dat mooie resultaat van beide nieuwsmerken is niet alleen te danken aan de sterke digitale strategie, ook de krant op papier en in digitale PDF won extra lezers (Het Laatste Nieuws +3 procent en De Morgen +9 procent).
Nina blijft het grootste krantenmagazine in Vlaanderen en bereikt wekelijks 674.200 lezers en surfers.
Ook bij de weekbladen zijn twee merken in regie bij DPG Media Advertising goed vertegenwoordigd in de top 3 en dragen bij aan de grootste stijging in lezersaantal. Dag Allemaal wordt opnieuw het grootste weekblad met 817.900 lezers (+3 procent) en Humo verovert de eerste plaats als grootste magazinemerk in Vlaanderen met een bereik van 873.700 lezers en surfers (+10 procent).
De showbizzbladen(Dag Allemaal, Story, TV Familie, Teve Blad en Primo) bereiken samen wekelijks 1.282.600 lezers (+2 procent), goed voor 24 procent van de Vlamingen.
Vrouwenmaandblad Goed Gevoel bereikt 337.400 lezers en de Home & Deco merken (vtwonen, Stijlvol Wonen en vtwonen Landelijk) groeien samen verder tot 460.100 lezers en surfers (+19 procent).
“Een krachtig bewijs van onze leidende positie in publishing en van de impact van sterke journalistiek en inspirerende content,” aldus Mieke Berendsen, business development manager publishing, DPG Media Advertising.