Een nieuwe CIM Radio en wat blijkt? Qmusic wordt opnieuw marktleider bij de zenderdoelgroep 18- tot 44-jarigen met een stevige stijging van 5% (van 18,5% naar 23,5%). Met dit resultaat scoort de DPG-radiozender nog beter dan de zomer van 2018 (22,5%). Bij het brede publiek (12+) is Qmusic de op een na grootste zender in Vlaanderen - Radio 2 (VRT) blijft stevig op positie 1 - met een marktaandeel dat stijgt van 11,8% naar 13,4%. Joe, ook van DPG Media, zet eveneens een mooi resultaat neer en groeit in marktaandeel bij het brede publiek van 8,5% naar 9,1%.
Dit alles blijkt uit de nieuwe CIM-luistercijfers van de periode van 1 mei tot en met 31 augustus 2019. An Caers, directeur radio bij DPG Media: “Het wordt opnieuw bevestigd: de zomer is van Qmusic. Vorig jaar heeft de zomermeting ons positief verrast en daarom hebben we nog meer ingezet op muziek en beleving in de zomermaanden. Dat loont. Met de Foute Party en het Q-Beach House trekken we de luisteraars naar ons toe. We blijven investeren in al onze radiozenders: Qmusic, Joe en sinds vorige week ook in onze digitale rockzender Willy, die succesvol gestart is.”
Bij de VRT is men natuurlijk blij met dat onverstoorbaar succes van Radio 2, maar wijst men ook op de groei van MNM. Met een marktaandeel van 11,1% laat VRT-jongerenzender MNM een sterk resultaat optekenen bij deze nieuwe meting. Rino Ver Eecke (nethoofd MNM): "We zijn ontzettend tevreden met dit cijfer. En met zoveel jonge luisteraars die ons op alle manieren vinden, via onze app, via onze uitzendingen op locatie of onze events. En zeker ook via acties als Marathonradio waarbij MNM scholieren en studenten steunt in de lastige examenperiode."
Radio 2 blijft met een marktaandeel van bijna 30% en dagelijks meer dan 1,3 miljoen luisteraars uitgesproken dus marktleider in Vlaanderen. De actualiteitszender Radio 1 bereikt in deze golf dagelijks 600.000 luisteraars en heeft een marktaandeel van 7%. Klara blijft met 2,2% stabiel. Opvallend: Studio Brussel kent na de sterke voorjaarscijfers een mindere golf. Bij de pakken blijven zitten is niet de aanpak van Studio Brussel. Jan Van Biesen (nethoofd Studio Brussel): "Er is deze zomer wat minder naar Studio Brussel geluisterd. Tegelijkertijd zien we onze digitale community groeien met videoinitiatieven als Flowjob, Linde Volgt of Rock 'n Roll High School. Daar willen we nog meer op inzetten. Zo lanceren we dit weekend bijvoorbeeld een nieuwe digitale stream The Greatest Switch in onze app. Zo bouwen we verder op ons inspirerend verhaal, elke dag opnieuw, on air en online."
En ook NRJ groeit. NRJ zet in de doelgroep 18-44 een mooie stap vooruit en verdubbelt zijn marktaandeel tot 0,8%. Ook in de andere doelgroepen vertoont de jongste, generalistische zender van Vlaanderen mooie groeicijfers. Directeur Tom Klerkx: "We zijn nu exact een jaar bezig en zijn er ons van bewust dat een nieuwe zender in de markt zetten tijd vraagt. Iedereen die het medium radio kent, weet dat dit een traag proces is. Het is fijn om vast te stellen dat we elke golf vooruit gaan en niet alleen meer luisteraars bereiken, maar ze ook nog eens langer aan ons kunnen binden. Zo versterk je je basis. In september vierden we onze verjaardag met een straffe live session met Lost Frequencies en deze weken zijn we volop aanwezig in de Vlaamse steden met onze NRJ City Takeover."
Nostalgie behaalt op de algemene doelgroep 12+ een marktaandeel van 5,5%. In de doelgroep 35-54 bereikt de zender dagelijks 140.000 luisteraars. Directeur Tom Klerkx: "Met Nostalgie bouwen we gestaag verder aan ons verhaal. Ook bij Nostalgie zijn er de laatste maanden wel wat veranderingen gebeurd en zoiets vraagt altijd tijd. Na een succesvolle zomer met o.a. het Nostalgie Beach Festival, zijn we dit najaar nog een versnelling hoger geschakeld, met in september onze 9 days of 90’s en zijn we vandaag begonnen met de Top 880 van de jaren ’80."
Over de studie
Sinds 2018 publiceert het CIM zes keer per jaar luistercijfers van de radio’s in België. Elke publicatie is gebaseerd op de laatste vier gemeten maanden, namelijk ongeveer 8.000 mensen die uitgenodigd worden om gedurende 7 dagen een luisterdagboek in te vullen. Ze geven per kwartier aan naar welke radio’s ze geluisterd hebben.De rekrutering van de deelnemers wordt uitgevoerd volgens een gemengde methode: ofwel via een face-to-face interview aan huis (+/- 70% van de steekproef), ofwel via de online panel van Gfk (+/- 30% van de steekproef). Deze studie wordt uitgevoerd door Gfk Belgium. Hieronder vindt u de algemene overzichten, voor de Nederlandstalige én voor de Franstalige zenders.
Radios NL
Station | Daily Reach (with confidence interval) | Share | Daily Average Time Spent | |||
Min. | 1.000 | Max. | % | % | ||
Radio 2 (VRT) | 1.256,92 | 1.328,77 | 1.401,11 | 23,85 | 29,80 | 247 |
Qmusic | 765,18 | 825,34 | 885,36 | 14,81 | 13,40 | 178 |
MNM (VRT) | 606,19 | 661,07 | 715,58 | 11,86 | 11,12 | 185 |
Studio Brussel (VRT) | 495,26 | 545,36 | 595,81 | 9,79 | 9,24 | 186 |
Joe | 442,44 | 490,11 | 538,30 | 8,80 | 9,12 | 205 |
Radio 1 (VRT) | 547,17 | 599,38 | 652,01 | 10,76 | 6,98 | 128 |
Nostalgie (NL) | 334,75 | 377,18 | 419,75 | 6,77 | 5,54 | 161 |
Klara (VRT) | 132,19 | 160,57 | 188,78 | 2,88 | 2,21 | 151 |
VBRO | 38,89 | 55,65 | 72,56 | 1,00 | 1,21 | 238 |
Radio Minerva | 38,89 | 55,50 | 72,56 | 1,00 | 1,09 | 215 |
TOPradio | 45,09 | 63,23 | 80,85 | 1,13 | 0,82 | 143 |
MNM Hits (VRT) | 48,45 | 66,87 | 85,29 | 1,20 | 0,67 | 110 |
NRJ Vlaanderen | 18,14 | 30,90 | 43,16 | 0,55 | 0,32 | 114 |
Qmusic non-stop/Q Maximum Hits | 10,35 | 20,58 | 30,89 | 0,37 | 0,29 | 153 |
VBRO Evergreen | 3,22 | 10,62 | 17,95 | 0,19 | 0,27 | 282 |
Klara Continuo (VRT) | 10,35 | 20,49 | 30,89 | 0,37 | 0,19 | 104 |
Joe 70's/Celebrate the 70's | 7,87 | 17,18 | 26,68 | 0,31 | 0,18 | 114 |
Joe 80's/Celebrate the 80's | 4,33 | 12,19 | 20,19 | 0,22 | 0,16 | 143 |
Group Family Radio* | 7,87 | 17,03 | 26,68 | 0,31 | 0,12 | 78 |
VRT NWS (VRT) | 4,33 | 12,25 | 20,19 | 0,22 | 0,03 | 31 |
Q Foute Radio | 0,00 | 2,11 | 5,61 | 0,04 | 0,01 | 69 |
Radio Roxx | 0,00 | 0,45 | 2,25 | 0,01 | 0,01 | 248 |
*Group Family Radio = Family Radio, Radio Domino, Tamboer, Kustradio, WestRadio
Radios FR
Station | Daily Reach (with confidence interval) | Share | Daily Average Time Spent | |||
Min. | 1.000 | Max. | % | % | ||
Nostalgie (FR) | 500,32 | 544,71 | 588,96 | 12,97 | 17,10 | 171 |
Radio Contact | 510,46 | 555,23 | 599,82 | 13,22 | 15,85 | 156 |
VivaCité (RTBF) | 470,35 | 513,77 | 556,78 | 12,23 | 12,99 | 138 |
Bel RTL | 446,49 | 488,99 | 531,10 | 11,64 | 11,82 | 132 |
Classic 21 (RTBF) | 338,98 | 376,84 | 414,37 | 8,97 | 10,57 | 153 |
NRJ | 290,17 | 325,41 | 360,71 | 7,75 | 5,33 | 89 |
La Première (RTBF) | 228,54 | 260,53 | 292,16 | 6,20 | 5,12 | 107 |
Pure (RTBF) | 150,30 | 176,89 | 203,28 | 4,21 | 3,61 | 112 |
Fun Radio | 120,03 | 144,05 | 168,04 | 3,43 | 2,87 | 109 |
Musiq'3 (RTBF) | 42,20 | 57,56 | 72,86 | 1,37 | 1,32 | 126 |
DH Radio | 27,10 | 40,07 | 52,69 | 0,95 | 0,56 | 76 |
Maximum FM | 12,35 | 21,97 | 31,32 | 0,52 | 0,55 | 136 |
Sud Radio | 11,04 | 20,36 | 29,27 | 0,48 | 0,37 | 100 |
Chérie | 0,95 | 6,05 | 10,81 | 0,14 | 0,16 | 146 |
Must FM | 0,95 | 6,05 | 10,81 | 0,14 | 0,12 | 113 |
Antipode | 0,25 | 4,55 | 8,99 | 0,11 | 0,06 | 78 |
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]