Het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) heeft nieuwe luistercijfers bekendgemaakt over het Vlaamse radiolandschap. Die tonen opnieuw aan dat radio in Vlaanderen een heel stabiel medium is, ook in tijden van corona. De maatregelen om de pandemie in te dijken hebben wel impact gehad op het onderzoek zelf: het bleek niet mogelijk om cijfers voor de maanden maart en april te vormen. “We zien in deze nieuwe CIM-cijfers een gezonde, mature radiomarkt met zeer stabiele luistercijfers met in het oog springende resultaten voor Klara dat fors stijgt en MNM dat het sterkst staat bij jonge luisteraars van 12-24 jaar en ook bij luisteraars van 18-44 jaar. We weten dat in die periode MNM met Marathon radio de studenten en het jonge publiek een hart onder de riem stak,” zegt Els Van de Sijpe, manager radio bij de VRT.
Om toch een idee te vormen voor die periode maart-april 2020, in volle corona, heeft de VRT wel cijfers over het online luisteren via het CIM. “Die slaan weliswaar enkel op het deel van ons publiek dat online luistert, goed voor een kleine 10 procent van ons volledig luisterpubliek. In die online cijfers zien we een opvallende stijging, zeker bij Radio 1 en Radio 2 die in die periode een sterk informatief aanbod combineerden met opvallende initiatieven. Denk aan #wezullendoorgaan bij Radio 1. Of Beste Buren huiskamerconcerten bij Radio 2. Ook de andere radiomerken scoorden online sterk.”
Qmusic blijft de tweede grootste zender in Vlaanderen met 10,4% marktaandeel bij het brede publiek (vs 10,5% in vorige golf bij 12+,) en groeit door op de zenderdoelgroep van 18-44 jarigen met 18% marktaandeel (vs 17,3% in vorige golf). Ook Joe verstevigt zijn positie met 8,6% marktaandeel bij het brede publiek (vs 8,4% in vorige golf bij 12+) en groeit op de zenderdoelgroep van 35- tot 54-jarigen naar 12,7% marktaandeel (vs 11,9% in vorige golf). De digitale themazenders (zoals Joe 60-70s, Q Maximum Hits en de Foute Radio) en digitale radiozender Willy noteren ondertussen al 1,9% marktaandeel bij de 18- tot 54 jarigen.
“Het is fijn om bevestigd te zien dat Qmusic en Joe vaste waarden zijn bij onze luisteraars. In de onzekere tijden van afgelopen maanden zijn onze radiozenders duidelijk een ‘compagnon de route’ geweest om zowel te informeren als te entertainen,” aldus An Caers, directeur radio van DPG Media. “Zeker de online boost van de Foute Maand bij Qmusic valt op, dus daar bouwen we op verder in het nieuwe radioseizoen. Ook digitaal versnellen we met al onze digitale zenders, waar nieuwe telg Willy meer en meer zijn plekje vindt.”
De nieuwe radiobereikcijfers bevestigen ook een mooie groei voor Nostalgie. Die zender bereikt wekelijks 913.00 luisteraars en behoudt op de algemene doelgroep 12+ zijn marktaandeel van 7,4%. Op de commerciële doelgroep 35 – 54 behaalt Nostalgie een stevige 10,9%. De luisterduur bedraagt binnen die doelgroep 205 minuten. Daar komt bij dat ook deze zender in coronatijden steeds meer digitale fans aan zich kan binden. “Het is een atypische periode en ook meting, dus we zijn zeer tevreden met deze resultaten. We hebben de afgelopen maanden zowel voor als achter de schermen enorm mooie dingen gedaan,” vertelt directeur radio Tom Klerkx. “We hadden onze geweldige muziek-acties: The Big 5, 60u60s en onze Summer Feeling Top 1000. We deelden duizenden gratis mondmaskers uit met coole classics erop en verzamelden samen met onze luisteraars de mooiste Summer Stories. Achter de schermen bouwden we een nagelnieuwe studio en lanceerden we een nieuwe app en website. Meer dan ooit klaar voor een super najaar dus!”
Ook NRJ kon zich de afgelopen maanden meer dan handhaven. De zender groeit in de jonge doelgroep 25-34 naar een marktaandeel van 1,2% en kan die jonge fans ook steeds langer aan zich binden, want de luisterduur steeg naar 153 minuten.
Station | Daily Reach (with confidence interval) | Share | Daily Average Time Spent | |||
Min. | 1.000 | Max. | % | % | ||
Radio 2 (VRT) | 1.223,30 | 1.292,46 | 1.361,30 | 22,88 | 29,00 | 252 |
Qmusic | 648,42 | 702,52 | 756,84 | 12,44 | 10,45 | 167 |
MNM (VRT) | 639,68 | 693,74 | 747,51 | 12,28 | 10,07 | 163 |
Studio Brussel (VRT) | 481,91 | 530,02 | 577,69 | 9,38 | 9,44 | 200 |
Joe | 406,75 | 451,53 | 495,83 | 7,99 | 8,64 | 215 |
Radio 1 (VRT) | 587,33 | 639,52 | 691,42 | 11,32 | 8,41 | 148 |
Nostalgie (NL) | 405,13 | 449,48 | 494,05 | 7,96 | 7,39 | 185 |
Klara (VRT) | 154,44 | 183,66 | 212,69 | 3,25 | 2,68 | 164 |
MNM Hits (VRT) | 69,26 | 89,81 | 110,35 | 1,59 | 1,42 | 178 |
TOPradio | 33,88 | 49,03 | 64,39 | 0,87 | 0,88 | 202 |
VBRO | 23,05 | 35,97 | 49,25 | 0,64 | 0,72 | 226 |
Group Family Radio* | 15,31 | 26,55 | 37,78 | 0,47 | 0,60 | 254 |
Klara Continuo (VRT) | 22,59 | 35,37 | 48,58 | 0,63 | 0,46 | 146 |
NRJ Vlaanderen | 20,29 | 32,53 | 45,23 | 0,58 | 0,45 | 157 |
Joe 60's-70's/Joe 70's/Celebrate the 70's | 13,98 | 24,69 | 35,72 | 0,44 | 0,36 | 164 |
Willy | 8,80 | 17,93 | 27,35 | 0,32 | 0,27 | 167 |
VBRO Evergreen | 3,96 | 11,03 | 18,64 | 0,20 | 0,24 | 242 |
Joe 80's/Celebrate the 80's | 5,52 | 13,44 | 21,59 | 0,24 | 0,23 | 189 |
Q Foute Radio | 7,14 | 15,88 | 24,49 | 0,28 | 0,20 | 140 |
Q Maximum Hits/ Q Music non-stop | 3,96 | 11,32 | 18,64 | 0,20 | 0,12 | 116 |
VRT NWS (VRT) | 13,98 | 24,58 | 35,72 | 0,44 | 0,09 | 43 |
Joe 90's/Celebrate the 90's | 1,09 | 6,57 | 12,46 | 0,12 | 0,07 | 123 |
Joe Easy | 0,00 | 3,44 | 7,41 | 0,06 | 0,05 | 156 |
Q-Summer | 0,00 | 3,35 | 7,41 | 0,06 | 0,03 | 112 |
RTBF MIX | 0,00 | 3,21 | 7,41 | 0,06 | 0,02 | 86 |
Radio Roxx | 0,00 | 1,85 | 4,54 | 0,03 | 0,01 | 51 |
Hoe de radiozenders van onze Franstalige vrienden de voorbije maanden beleefden, leest u hier.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]