Clear Channel lanceert programmatic buying-tool

Media / News

Clear Channel

In een nieuwe primeur voor de sector heeft Clear Channel International (CCI), de internationale divisie van Clear Channel Outdoor (CCO), de eerste programmatic buying-tool voor outdoorreclame met een gegarandeerd aanbod gelanceerd in Europa. CCI kondigt ook plannen aan voor de verdere roll-out van zijn mogelijkheden in programmatic in heel Europa, inclusief details over de lancering in maart in het VK.

De eerste fase van CCI’s oplossing focust op de geautomatiseerde trading van zijn inventory (adverteerruimte) op een gegarandeerde basis en tegen een vaste prijs. Klanten kunnen nu oplossingen voor specifieke doelgroepen in packages aankopen via City Play, het digitale out-of-home (DOOH) netwerk van Clear Channel in Brussel. Dit verloopt langs geautomatiseerde kanalen waaronder het eigen platform van Clear Channel en het Demand Side Platform (DSP), Adform. Het systeem wordt gevoed door data uit bestaande bereiksgegevens voor Out Of Home, die zowel in eigen bezit zijn als afkomstig van third parties. De geautomatiseerde oplossing van Clear Channel vereenvoudigt in aanzienlijke mate het proces voor de aankoop van outdoorreclame.

De volgende markt waar Clear Channel zijn geautomatiseerde aankoopmogelijkheden zal aanbieden, wordt het VK.  In de eerste fase zullen media-aankopers vanaf maart toegang hebben tot Storm, de superieure digitale out-of-home locaties van Clear Channel in het VK. Hierna worden digitale dragers in Retail toegevoegd voor supermarkten en shopping malls, en ook Adshel Live, het grootste digitale out-of-home netwerk in het VK.

Sinds de lancering van het Belgische platform op 9 januari, hebben de verschillende spelers, waaronder de specialisten Posterscope, Outdoor Services, Outsight en Kinetic en de media-agentschappen Space en ZenithOptimedia/Blue 449 een weg gevonden naar dit platform met in het bijzonder aankopen voor een aantal grote adverteerders, waaronder: Beobank (Blue 449), Deliveroo (Kinetic), Mercedes-Benz (ZenithOptimedia) en Unilever (Kinetic).

Na de succesvolle lancering in België zal de geautomatiseerde tool van CCI verder worden uitgerold en aangevuld met bijkomende mogelijkheden. De automatisering zal op termijn alle oplossingen van CCI omvatten, zowel traditionele reclameborden als digitale schermen, maar zal initieel focussen op digitale out-of-home inventory vanwege de bijkomende mogelijkheid om reclamecampagnes in real time aan te passen en uit te zenden. Bijkomende aansluitingen met DSP's die gebruik maken van het Open Direct protocol (het protocol dat door de IAB specifiek ontwikkeld is voor geautomatiseerde gegarandeerde trading) zullen ook verder uitgewerkt worden. Dit geeft kopers Kopers zullen dan volledige aankoopflexibiliteit hebben, doordat ze kunnen inloggen via het geautomatiseerde kanaal van hun keuze. Tegelijkertijd zullen verdere datasets voor verrijkte planning en optimalisering van reclamecampagnes worden toegevoegd om transparante meetbaarheid voor, tijdens en na de campagne te bieden met het oog op een grotere targeting en besteding van middelen.

Onder impuls van de snelle geautomatiseerde toepassing in andere media, vooral in digitaal,  waarbij bijvoorbeeld 70% van de ‘display’ media in het VK in 2016 geautomatiseerd werd verhandeld, is Clear Channel International klaar om de trading van zijn advertentieruimte voor sommige kernproducten en -markten in 2017 voor 100% via programmatic te laten verlopen.