Valérie Morfitis is CMO van het Jaar
Op 26 november organiseerden de CMO Council, geïnitieerd door Serviceplan Group Belux en vertegenwoordigers van de vakpers, voor het derde opeenvolgende jaar de verkiezing van de CMO of the Year.
De finalisten voor de titel van CMO van het Jaar 2024 waren: Caroline Baume (Mondelez), Aline Lemaire (ex-The Coca-Cola Company), Valérie Morfitis (Unilever), Florence Muls (Engie), Andy van Hassel (Duvel Moortgat).
En de winnares is… Valérie Morfitis, global media director bij Unilever. Valérie Morfitis volgt José Fernandez, chief marketing officer bij D’Ieteren Automotive, op als CMO of the Year.
"Na onlangs de titel van Belgian Marketing Leader of the Year te hebben ontvangen van BAM, ben ik diep vereerd om nu de titel van CMO of the Year te ontvangen, toegekend door mijn collega’s van de CMO Council. Mijn professionele missie is om mensen en partijen met elkaar te verbinden om samen impact te maken. Dit weerspiegelt mijn sterktes: visionair leiderschap en de capaciteit om verbindingen te creëren voor groei. Ik benadruk het fundamentele belang van connectie met consumenten, mediapartners, bureaus en natuurlijk mijn interne team. Ik stel een heldere visie en ambitie voor het team en investeer tijd en energie in de ontwikkeling van elk teamlid," reageert Valérie Morfitis.
"Valérie verdient de titel van CMO van het Jaar 2024 niet alleen vanwege haar indrukwekkende professionele carrière, maar ook vanwege haar persoonlijke betrokkenheid bij onze sector, haar maatschappelijke inzet en natuurlijk de uitstekende resultaten die ze bij Unilever heeft behaald. Ze heeft Unilevers campagnes succesvol getransformeerd: van traditionele bewustwordingscampagnes naar een Infinite Loop Marketing-strategie, en van brede socio-demografische targeting naar datagedreven targeting van gemeenschappen," zegt Peter Vande Graveele, CEO van Serviceplan.
Onder haar opmerkelijke initiatieven vallen de ‘mods’ in games zoals Fortnite en Minecraft, die de consumptie van groenten promoten, evenals haar werk aan Unilevers ‘Marketing to Kids’-programma, waarmee ze nieuwe standaarden voor adverteerders heeft gesteld. Haar visie is helder: de consument centraal stellen in elke beslissing.
Valérie is ook zeer actief binnen onze sector: ze is al zeven jaar lid van de raad van bestuur van de UBA, leidde de ‘Media Exchange’-community, is lid van de raad van bestuur van het CIM en geeft les aan de CommPass Media Academy. "Kortom, Valérie Morfitis belichaamt inspirerend leiderschap en een ware passie voor innovatie en marketingexcellentie, wat haar de terechte winnaar maakt van de titel CMO of the Year 2024," klinkt het.
De CMO Council werd in 2017 gelanceerd in München door de Serviceplan Group, met als doel een exclusieve club te creëren van de meest invloedrijke chief marketing officers in het land. Dit concept werd in 2022 uitgebreid naar België en omvat nu meer dan 80 CMO's uit de Best Brands-ranglijst.
De CMO of the Year is een prestigieuze onderscheiding die representatief is voor de hele sector. Het eert de marketingdirecteur die wordt beschouwd als een voorbeeld in de industrie en niet alleen zijn of haar expertise, maar ook jarenlange waardevolle ervaring meebrengt. De CMO van het Jaar wordt uitsluitend verkozen door zijn of haar collega’s van de CMO Council en vertegenwoordigers van de vakpers.