Colruyt Group engageerde zich drie jaar geleden voor een vijfjarig ‘Samen voor minder zwerfvuil’-actieplan. In dit kader lanceerde de groep vorig jaar een experiment: op 11 Colruyt-winkelparkings en enkele centrale sites zoals distributiecentra werden peukenpalen en 'afvaleilanden' die bestaan uit sorteervuilnisbakken voor restafval en pmd, geïnstalleerd. Met deze extra infrastructuur wou de retailer haar werknemers en consumenten aanporren om hun afval correct weg te gooien. En die aanpak werkt duidelijk: op de testsites lag 40% minder zwerfvuil en werd meer afval juist weggegooid. Bovendien verbeterde de netheidsscore overal aanzienlijk. Bij Colruyt raamt men het aanzuigeffect - vuilnis dat mensen van thuis uit meebrengen om dan bij Colruyt achter te laten op een aanvaardbare 5 tot 10%.
“Dit experiment toont aan dat positieve beïnvloeding een belangrijke oplossing biedt bij probleemgedrag zoals zwerfvuil. Door de juiste infrastructuur te voorzien, geef je mensen letterlijk dat laatste duwtje in de rug om hun afval correct weg te werpen. Want hoewel ze weten dat ze hun afval niet op de grond mogen gooien, hebben ze hun gedrag nog niet veranderd. Dat bereik je wel met deze aanpak, die ook beter werkt op lange termijn omdat dit relatief weinig inspanning vraagt van mensen.” zegt Professor Siegfried Dewitte (KU Leuven), gespecialiseerd in gedragsverandering. Colruyt Group rolt dit proefproject nu uit op grote schaal. Zo worden de parkings van meer dan 220 Colruytwinkels, distributiecentra en andere terreinen die Colruyt Group zelf beheert uitgerust met ten minste 1 peukenpaal en 1 afvaleiland met sorteerbakken voor restafval en pmd. Op plaatsen waar veel zwerfvuil ligt, zal dat aantal hoger liggen. Concreet investeert de groep dit jaar 700.000 euro in 600 nieuwe vuilnisbakken, 600 peukenpalen en 30 hangende vuilnisbakjes. Zo wil de retailer alle soorten zwerfafval aanpakken. Vic De Meester, Milieucoördinator bij Colruyt Group voegt toe: “We willen een hefboomeffect teweegbrengen, eerst via medewerkers, maar ook via onze klanten. We nemen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid op door het goede voorbeeld te geven en de gepaste infrastructuur aan te bieden”. Op termijn worden 600 tot 700 winkels van de Colruyt Groep bij dit initiatief betrokken. Per enseigne zal er een andere aanpak gelden.
Daarnaast voert Colruyt Group ook een nationale sensibiliseringscampagne rond zwerfvuil met onder meer advertenties, affiches in de winkels en posters in bushokjes in de directe omgeving van de winkels. Openbare plaatsen rondom de winkels zijn immers bijzonder gevoelig voor zwerfvuil. Verder komen er extra aanduidingen op zwerfvuilgevoelige verpakkingen van 6 soorten frisdrank en chips van het huismerk Everyday. Die moeten de consument aanmoedigen om de verpakkingen in de juiste vuilnisbak weg te gooien. In totaal gaat het om zo’n 4,4 miljoen producten. Ten slotte organiseert de retailer de grappige ‘Trash Can Trick Shot’-challenge. Hiermee daagt Colruyt Group al haar klanten en personeelsleden uit om hun afval met een origineel trucje in de vuilnisbak te gooien. “We zetten meer dan ooit in op een gedragsverandering op lange termijn. Dat is ook noodzakelijk om zwerfvuil in het openbaar een halt toe te roepen. Iedereen vindt het logisch om thuis alles netjes weg te gooien, maar buitenshuis is dat nog niet het geval. Dat gedrag moeten we dringend bijsturen. Het experiment met de afvaleilanden bewijst dat gedragsverandering mogelijk is. Bovendien kiezen we op die manier ook voor een totaalaanpak, want zwerfvuil is meer dan alleen PET-flesjes en blikjes. Met al deze inspanningen ondersteunen we samen met onze bijna 30.000 medewerkers de overheid in haar strijd tegen zwerfvuil.” aldus Vic De Meester. Colruyt probeert ook de verpakkingen zelf aan te pakken, maar dat is een complexe zaak, stelt hij vast: "Verpakkingen spelen een rol bij het beperken van voedselverlies. Misschien komen er straks méér verpakkingen, maar wel slimmere verpakkingen."