Colruyt onbetwistbaar beste retailbrand

De voedingsgewoontes van de Belg evolueren constant. De meest ervaren kok is hij niet, maar de Belg wordt wél steeds meer gepassioneerd door de keuken. Deze trend wordt beïnvloed door zijn toenemende wens om gezond te eten. Vitaminerijke producten, suikerarme voeding, mineraalwater en yoghurts zijn de producten die het voorbije jaar het sterkst evolueerden. Tegelijkertijd hebben snoepgoed en bier de neiging om uit het Belgische winkelmandje te verdwijnen.
In het algemeen doen bioproducten het goed in de supermarkt. Een Belgisch huishouden koopt gemiddeld voor € 588 aan bioproducten, met een stijging van 20% in verkoop. De retailers Lidl en Aldi profiteren het meest van deze trend. Toch blijft Colruyt de beste Belgische retailer volgens de Best Brands-studie die in 2016 door Serviceplan en GfK werd uitgevoerd. Naast de verkochte producten bij elke retailer onderzoekt de studie onder meer de relatie die merken hebben met hun consumenten. Via hun Brand Vivo-model gebruikt GfK metaforen van menselijke relaties om de intensiteit en warmte van merkrelaties te definiëren. Deze resultaten kunnen zowel commerciële als communicatieve implicaties voor de merken hebben.
Een merk dat bijvoorbeeld als een "goede vriend" wordt beschouwd, is een merk dat men vaak koopt, aan een redelijke prijs. Een "flirt" duidt op een intense relatie van kortere duur. Bij dit type merk is de consument bereid om meer geld uit te geven, maar de aankoopfrequentie ligt lager. In de studie zegt twee derde van de respondenten dat ze een sterke en intense relatie hebben met Colruyt. Hiermee scoort Colruyt iets beter dan zijn belangrijkste concurrenten Delhaize en Carrefour. Naast een intensere merkrelatie bij Colruyt-klanten zien de onderzoekers ook dat supermarktklanten hun ervaring bij Colruyt positiever evalueren dan bij andere winkels. Die ervaring is ongetwijfeld gelinkt aan de prijs die aan de kassa betaald wordt. Maar de Belgische groep behaalt deze overwinning niet enkel dankzij deze factor. Zowel intern als extern werkt Colruyt hard aan een zo aangenaam mogelijke merkervaring.
Afspraak in het Koloniënpaleis op 23 maart om te ontdekken wie de winnaars zijn van de Best Brands Awards 2017. Meer informatie op bestbrands.be.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]