Volgens de perceptiestudie die Listen in mei 2017 uitvoerde, zijn zowel traditionele als digitale kortingsbonnen het promotie-instrument die het meest op prijs worden gesteld. Een verkooppunt blijft het sterkste contactpunt tussen producten en consumenten.
Kortingsbonnen positioneren een merk op een positieve manier en dit op een voortdurend evoluerende markt.
Kortingsbonnen zijn een noodzakelijk instrument om doelstellingen zoals verkoopstijging, klantenwerving en brand-switching te bereiken en klantentrouw te verhogen.
- 58% van de consumenten is geobsedeerd door kortingsbonnen (promoties)
- 60% van de consumenten zou bereid zijn te veranderen van merk omwille van een kortingsbon (brand-switching)
- 53% van de consumenten associeert een merk dat kortingsbonnen aanbiedt met een merk dat zijn klanten beloont
Van alle bestaande promotionele activiteiten is couponing de toepassing waarmee u de mooiste opwaardering kunt maken met behoud van de hoogste marge. In tegenstelling tot de 2 + 1, 1 + 1 of gratis producten, geeft de voucher de consument een betere perceptie van het merk.
De kortingsbon wordt beschouwd als een geschenk voor de consumenten en is voor hen belangrijker dan een mechanisme dat een prijzenoorlog ingaat.
De Cash Point toepassing past in de strategie van de laatste meter en is bovendien de laatste kans om de consument te overtuigen.