Een absolute primeur? Vermoedelijk wel: NFT’s als onverwoestbare trofeeën op de Creative Belgium Awards 2022! Naar jaarlijkse gewoonte viert Creative Belgium de creatieve uitmuntendheid van Belgische merken en bedrijven op de Creative Belgium Awards. Op 3 juni 2022 bekroont de organisatie de beste campagnes in Grand Casino Knokke. Naast de traditionele trofeeën voor Belgische creatieve bureaus reikt Creative Belgium voor het eerst ook wereldwijd in de geschiedenis van de communicatiesector NFT’s uit als awards. Zo krijgen alle bedenkers van de campagnes ook hun merites. Creative Belgium creëerde in samenwerking met OG Studio voor deze gelegenheid de Metalverse, een virtuele galerij waarin de NFT’s eeuwig zullen pronken.
Welcome to the Metalverse
De Creative Belgium Awards (CBA) mogen vanaf dit jaar dan wel opnieuw live doorgaan, het digitale aspect is niet ver te zoeken. Dit jaar lanceert Creative Belgium dus de Metalverse, een toepasselijke naam voor een virtuele galerij waar alle NFT’s van de winnaars voor altijd digitaal worden geëxposeerd. De naam ‘Metalverse’ is een knipoog naar de bijnaam van de CB Awards beeldjes, in de sectormond 'metals’ genoemd, en een verwijzing naar de metaverse, een netwerk van aan elkaar gekoppelde virtuele 3D-ruimtes waarin gebruikers door middel van avatars interactief kunnen rondkijken en interageren. “Het belang van digitale identiteit groeit. NFT’s geven deze mee vorm en bewijzen je prestaties en eigendommen op een transparante en geverifieerde manier”, aldus Ann Claes, co-founder WEB32.xyz en MUTANI.
Eeuwige roem dankzij duurzame NFT’s
Een NFT, of Non-Fungible Token, is een uniek, digitaal eigendomsbewijs. Een NFT kan niet worden gekopieerd en van zodra een NFT wordt ingezet op de blockchain, zal die voor altijd voortleven. Eeuwige roem aan de creatievelingen, dus. Een blockchain is een technologie die dankzij haar gebruikers, digitaal eigendom mogelijk maakt. Creative Belgium zal de NFT’s op de Polygon blockchain bewaren die vanaf 2022 koolstofneutraal is geworden en dus duurzamer is dan andere blockchains. “Door onze bekroningen om te zetten in NFT’s ontstaat er een digitale, onvernietigbare identiteit voor alle winnaars. De NFT-award is een digitaal en publiek beschikbaar 'proof of merit' dat voor altijd zal blijven bestaan. Je kan hiermee je digitaal portfolio of cv aanvullen. Het is een start om jouw professionele identiteit op te bouwen in de Metaverse”, zegt Isabel Van den Broeck, Managing Director Creative Belgium. “Als een echte OG wil Creative Belgium in de voorhoede van de metalverse staan en winnaars de kans geven om ook deel uit te maken van de ownership generatie en van onze hechte community. Want NFT’s zijn naast de erkenning ook een zeer efficiënte manier om te communiceren met de winnaars.”
De NFT’s maken bedriegen onmogelijk: per winnaar stelt Creative Belgium een digitaal portfolio en track record van vaardigheden en prijzen op. Dit biedt een antwoord op de groeiende vraag naar authenticiteit in een wereld waar digitale identiteit en aanwezigheid steeds belangrijker worden.
Credits voor creatieven
De meest creatieve bureaus van het jaar worden beloond met een president’s award, grand prix for good, grand prix, gold, silver of bronze.
Creative Belgium zet NFT’s in uit non-commercieel belang, om mensen te bekronen en een community te bouwen, en neigt zo naar de meritverse, een gedecentraliseerd professioneel netwerk dat mensen een on-chain professionele identiteit geeft, hun talenten op een controleerbare manier toont en aanmoedigt om elkaar te helpen slagen. NFT's voegen binnen de werking van Creative Belgium een absolute waarde toe. Ze geven ruimte aan de individuen achter het werk en maken professionele prestaties zichtbaarder. Je wordt (h)erkend en gewaardeerd. Voorheen kregen enkel de bureaus een CB beeldje. Vanaf dit jaar ontvangen alle winnaars een eigen award. Dat zijn zo’n 2400 NFT’s voor de 120 ideeën die in Knokke bekroond zullen worden.
“NFT's bieden ook een brug naar onze echte wereld. We gebruiken de NFT’s om winnaars toegang te geven tot events en in 2023 zullen ze ook gekoppeld kunnen worden aan het lidmaatschap van CB”, licht Isabel Van den Broeck toe. “Het potentieel van NFT’s ligt verder dan geld als invalshoek. Dat vind ik enorm spannend. We zijn een community aan het uitbouwen en geven via deze weg zoveel mensen uit ons vak de erkenning die ze verdienen.”
Isabel Van den Broeck
Dit jaar reikt Creative Belgium NFT’s uit aan de grootste creatievelingen van de sector om te applaudisseren voor de gezichten achter het werk: de moedige adverteerders, durf van de creatieven, vakmanschap van producers, de inzichten van strategen, etc.
And the award goes to
De avond zal feestelijk met een hapje en een drankje worden ingezet. Dan volgt de iconische Awards show, waar je ter plaatse via een VR experience de digitale galerij kan bekijken. Voor elk winnend bureau creëert Creative Belgium een gepersonaliseerde oncyber metaverse. Zo’n 20-tal oncyber trophy rooms worden versierd met de CB Awards die het agency dit jaar heeft gewonnen. Ideaal om als bureau mee te pronken bij (potentiële) klanten. Na de prijsuitreiking kunnen de winnaars hun NFT’s claimen.