Cristal krijgt een nieuwe kraag

Crea / News

cristalCristal is het eerste pilsje van lage gisting dat sinds 1928 in België gebrouwen wordt. Buiten Limburg was het – tot voor kort – niet zo eenvoudig te verkrijgen en daar wenste Alken-Maes verandering in te brengen. Cristal kreeg niet alleen een nieuw jasje. Er werd een gelaagd marketingplan uitgewerkt dat deze authentieke pils eer aandoet en waardoor de bierliefhebber de smaak van een echte pils opnieuw kan leren kennen. « De campagne is tot stand gekomen dankzij een nauwe samenwerking tussen verschillende bureaus met elk hun expertise. We willen de authenticiteit van het product naar voren schuiven en dat doe je ook door ieder agentschap zijn specifieke sterkte te geven binnen het project, » zegt Alexia Nuyens, brand manager van Cristal, Alken-Maes. « Het is fantastisch om te zien hoe elk bureau zich de beeldtaal en de tone-of-voice van Cristal heeft eigen gemaakt en de campagne binnen hun expertise heeft versterkt. We zagen al tijdens het creatieproces dat er iets magisch aan het gebeuren was met Cristal en we zijn echt heel blij met het eindresultaat doorheen de verschillende media, » alsnog Nuyens.

Bowling Brussels ontwikkelde een opvallende beeldtaal met een knipoog naar de zeefdruktechnieken en popart uit de jaren zestig. Alles werd met de hand getekend waardoor het authentieke karakter van Cristal ook in het visuele tot uiting komt. Omdat Cristal trouw is gebleven aan het recept uit 1928 en nog steeds gebrouwen wordt met een genereuze portie hop, speelt de campagne sterk in op deze authentieke smaak van pils.

Op 9 mei werd Cristal op een druk bijgewoonde persconferentie nationaal gelanceerd. De dag ervoor was er ook een event in Alken waar de Limburgers de ‘scoop’ de nationale lancering kregen. « Cristal is altijd een genereuze pils gewe- est en dat willen we blijven. Het was dan ook meer dan logisch dat we eerst de Limburgers bedankten voor het heerlijke bier dat ze al bijna 100 jaar brouwen. Ook toen we op zoek gingen naar ambassadeurs voor Cristal was het heel fijn te ervaren dat zoveel mensen dit bier een warm hart toedragen. Ook op social media wordt Cristal warm onthaald, » zegt Nuyens.

Vanaf 25 mei is de Cristal-campagne op kruissnelheid: print – outdoor – social – cinema - tastings - ... en om het hoppig karakter extra kracht bij te zetten, laten ze zelfs hop groeien op billboards in Gent, Namen en Brussel. Hop
is een van de snelst groeiende planten van de wereld. Het groeit ongeveer 10 cm per dag. « Volg zeker de groei van de hopplant. Wanneer de hop volgroeit is en de fles volstaat het hop, dan is het daar hoppy hour en schenken we aan de bierliefhebbers en verfrissende Cristal, » alsnog Nuyens.