Cube wil momentum grijpen

Communication / News

De marktonderzoeksbureaus hielden in het turbulente 2020 relatief goed stand. Voor vakvereniging Cube is dat de reden om in 2021 het gaspedaal wat steviger in te duwen. Opleidingen, informele activiteiten en een nieuwe ‘Mood Indicator’ versterken het aanbod.

Waar 2020 voor de wereld het meest turbulente jaar in zowat een eeuw was, was het voor Cube een nieuw begin. De vakvereniging van marktonderzoeksbureaus ging een structurele samenwerking aan met de Belgian Association of Marketing (BAM) en vond er onderdak.

Dat resulteert dit jaar in heel wat meer activiteit bij Cube. Zo start de vereniging met een reeks informele meetings (in eerste instantie digitaal). “Die gaan over topics waarmee marktonderzoekers te maken krijgen,” zegt Ludovic Depoortere (Haystack Consulting), voorzitter van Cube. “Denk aan het motiveren van je medewerkers in deze tijden, maar ook aan hoe marktonderzoek er post-Covid-19 zal uitzien of wat er momenteel praktisch mogelijk is bij marktonderzoek: onder welke vorm kunnen face-to-face interviews?”

De traditionele ‘Deep Dives’ over een concreet marktonderzoeksonderwerp blijven dit jaar doorlopen. “De editie over youngsters is achter de rug, de komende maanden volgen nog andere sessies, onder meer over de veranderde rol van customer intelligence en het gebruik van AI bij marktonderzoek.”

Mood indicator

Naast events (digitaal zolang het moet, fysiek zodra het kan) staat ook opleiding hoog op de agenda van de vakvereniging. Ludovic Depoortere legt uit: “Samen met BAM werken we momenteel vier opleidingscycli uit. Die zullen telkens 4 à 5 sessies tellen en starten in het tweede semester. Het meten van meaningful marketing is er een van, net als het meten van CX en innovation. Onze vierde cyclus draait om de basics van consumer intelligence.”

Daarnaast lanceert Cube ook zijn nieuwe ‘Mood indicator’. Die zal voor het eerst op het einde van het eerste kwartaal van dit jaar gepubliceerd worden en meet niet alleen de ‘mood’, maar ook de uitgaven in marktonderzoek. “Door elk kwartaal te peilen hoe het zit met de markt, willen we zowel bureaus als klanten inlichten over de trends.”

Waarde lidmaatschap verhoogt

Heel wat nieuwigheden voor de vakvereniging dus, waarmee het de meerwaarde van een lidmaatschap extra wil aantonen. Die komt er trouwens ook door een aantal nieuwigheden waarvoor de band met BAM gezorgd heeft.

“Vergeet niet dat Cube-leden automatisch ook BAM-lid worden,” besluit Ludovic Depoortere. “Ze krijgen zo toegang tot de grootste marketingcommunity van het land. Zo wordt ons congres geïntegreerd in dat van BAM, wat gezien de populaire presentatie van Tom De Ruyck (InSites Consulting) op het vorige congres een logische zet is. Ook is er legal support voor onze leden.”

Dat lidmaatschap staat trouwens voortaan ook open voor technologiespelers en eindklanten, net als academici en studenten.