Cursus inburgering voor Nederlanders?

Het Nederlands uitzendkantoor Pro Industry opent op 1 januari 2020 haar deuren in België en neemt deze immigratie ‘hartstikke’ ernstig. Het projectteam dat het eerste Antwerps filiaal zal opstarten, neemt op 2 december immers deel aan een Vlaamse inburgeringsworkshop. Tijdens deze cursus legt Vlaams auteur David Troch tal van taalverschillen tussen Nederlanders en Vlamingen bloot met als doelstelling hun onderlinge communicatie te bevorderen. Aangezien Pro Industry (marktleider in Nederland) binnenkort ook voor Vlaamse bedrijven in de procesindustrie op zoek gaat naar de perfecte kandidaten, wil het uitzendkantoor alle mogelijke (taal)misverstanden voorkomen. Zonder deftige inburgering zou je als Nederlander bijvoorbeeld wel eens heel wat Vlamingen boos kunnen maken door ‘in de voormiddag’ af te spreken...
Niet dat wij Vlamingen een ochtendhumeur hebben maar we zullen de hele ochtend tevergeefs op onze noorderburen zitten wachten. Houdt een Nederlander zich dan niet aan afspraken? Nee hoor, voor een Nederlander duidt de ‘voormiddag’ gewoon op het begin van de namiddag (tussen 12u en 14u). En hoewel Vlamingen het hebben over interimkantoor en jobstudent, spreken Nederlanders over uitzendbureau en vakantiewerker. Niet enkel vaktermen maar ook typische Vlaamse uitspraken zoals ‘zijn kat sturen’, ‘we gaan ne keer gaan zien e’ of ‘k heb het aan mijne rekker’ zullen tijdens de cursus van David Troch aan bod komen. Het wekt ongetwijfeld hilariteit op maar het Nederlandse uitzendkantoor Pro Industry vindt een Vlaams taal- en cultuurbad essentieel om een professionele communicatie te garanderen in hun toekomstige afdeling op het Antwerpse Eilandje. Want de taal- en cultuurverschillen tussen Vlamingen en Nederlanders vallen niet te onderschatten. Wetenschappelijk onderzoek zou zelfs aantonen dat we op cultureel vlak het meest verschillen met onze noorderburen in vergelijking met alle andere Europeanen. Dat lijkt ons dan weer totaal ongeloofwaardig en zelfs lachwekkend voor wie al eens door Europa trok.
“Hoewel we in principe dezelfde taal spreken, begrijpen we elkaar vaak niet door die grote cultuurverschillen,” zegt Tim Andeweg, operationeel directeur bij Pro Industry. “Wij zijn luidruchtiger, meer rechttoe, rechtaan en geven sneller onze mening terwijl Vlamingen pas vaak iets zeggen als ze het zeker weten. Dit merkten we meteen toen we ons team van Nederlandse en Vlaamse uitzendconsulenten en managers samenstelden voor het nieuwe filiaal. We hebben bewust voor die cultuurmix gekozen zodat de Vlamingen de communicatiestijl van hun Nederlandse collega’s wat kunnen bijsturen,” zegt Andeweg. Omgekeerd zijn ze bij Pro Industry er ook van overtuigd dat de Nederlanders de Vlamingen iets kunnen bijleren op de werkvloer. “Wij zijn bijvoorbeeld kampioen in ‘polderen’ (overleggen) terwijl er in Vlaanderen vaak eerst een conflict moet uitbreken vooraleer men effectief met elkaar gaat praten. Hoewel ons team onderling ongetwijfeld veel van elkaar zal oppikken, wilden we echter niets aan het toeval overlaten en zijn we op zoek gegaan naar een Vlaamse inburgeringsworkshop,” vertelt Tim Andeweg. Aangezien een officiële inburgeringscursus geen optie was omdat je hiervoor als Nederlander ook effectief in België moet komen wonen, kwam Pro Industry al snel terecht bij auteur David Troch. Deze Gentse stadsdichter op rust gaf in het verleden al poëzieworkshops aan anderstalige nieuwkomers en werd recent zelfs genomineerd door Wablieft, het centrum voor duidelijke taal, voor hun Wablieft-prijs.
“In een sector waar alles draait om communicatie, is het belangrijk dat men elkaar goed begrijpt,” zegt David Troch. “Met deze inburgeringsworkshop ga ik het team van Pro Industry in een aantal uur klaarstomen voor de grote opening van hun kantoor in Antwerpen. Het is effectief een spoedcursus maar ze krijgen ook huiswerkmee om helemaal Vlaams-proof te worden. En als ik kan vermijden dat mijn Nederlandse cursisten een pak rammel verwachten wanneer een Vlaming hun kantoor binnenstapt met de melding dat hij eens wil ‘klappen, is mijn missie grotendeels geslaagd," aldus David Troch.
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]