DAB+, de radio van vandaag en morgen

Innovation / Media / News

dab1Vandaag is Wereldradiodag, de dag waarop radiozenders en hun reclameregies het medium promoten dat een sleutelrol speelt in het leven van miljoenen mensen over de hele wereld. Ter gelegenheid voerden het digitale platform maRadio.be en IPSOS een studie bij 1500 Franstalige luisteraars. Het doel? Polsen naar de bekendheid rond DAB+. PUB zorgt voor the bigger picture en zet hier nog eens op een rij wat we vandaag al weten over deze nieuwe manier van radio-luisteren.
U zei DAB+?
In bijna heel Europa maakt DAB+, de digitale etherradio, zich klaar om de goede oude FM-band op te volgen. België en al haar buurlanden, met uitzondering van Frankrijk, hebben de stap al gezet. Maar eerst en vooral, wat is DAB+ nu precies? DAB+ staat voor digitale audio broadcast en biedt luisteraars onder andere meer radiozenders, digitale geluidskwaliteit en zit gratis in de lucht.
dab2Er zijn vijf sleutelfactoren voor het succes van DAB+. Dekking, programma-aanbod, beschikbaarheid van een ontvanger, uitgeruste auto's en promotionele communicatie zijn de absolute vereisten om een uiteindelijke overgang naar DAB+ mogelijk te maken. 
Doorbraak tegen 2020
1 op de 5 Vlamingen luistert op dit moment digitaal naar de radio. Dat gebeurt via vast en mobiel internet (12%), via digitale tv (6%) en in de ether via DAB+ (3%). De digitale distributie ging van start vanaf december 2018. Zowel Medialaan – De Persgroep Publishing, VRT als Mediahuis bieden hun reguliere radiostations en extra kanalen aan via DAB+.
En bij onze Franstalige vrienden? Om de zichtbaarheid van deze nieuwe technologie te vergroten, voert maRadio.be, dat sinds 2013 een groot aantal Franstalige Belgische radiostations verenigt, verschillende bewustmakings- en promotieactiviteiten uit. Half november begon een reeks operationele technische tests tussen de particuliere netwerken en die van de RTBF over een eerste reeks van tien zenders. Dit aantal zal de komende maanden geleidelijk worden uitgebreid naar 24 zenders om de DAB+dekking te vergroten. Het doel voor 2020 is om het hele grondgebied te bestrijken. En het programma-aanbod? Dat is al erg gevarieerd, zoals u op onderstaande afbeelding kan zien.
dab6dab4
De radio van vandaag en morgen
Bij de radiospelers, zowel in Vlaanderen als in Wallonië, is het enthousiasme alvast groot:
An Caers, directeur radio Medialaan – De Persgroep Publishing: « DAB+ is niet alleen een grote sprong vooruit qua kwaliteit, maar ook qua aanbod. Qmusic, Joe, maar ook Q non stop, Joe 70’s, Joe 80’s, … er is zoveel meer mogelijk. We kunnen dankzij DAB+ ook de unieke Joe ochtendshow met Sven en Anke combineren met meer muziekstijlen op maat van onze luisteraars. Dat is de kracht van radio, nu maar ook in de digitale toekomst. »
Els Van de Sijpe, manager radio VRT: « VRT radio zet al geruime tijd in op digitaal luisteren, en met DAB+ kunnen we nog meer luistercomfort bieden en een rijker aanbod. Radio 1, Radio 2, Klara, MNM, Studio Brussel, Klara Continuo, MNM hits, VRT NWS en de regionale uitzendingen van Radio 2 zijn via DAB+ te beluisteren, en makkelijk vindbaar, je hoeft niet meer te zoeken naar frequenties, je kan gewoon afstemmen op de naam van de zender. »
Tom Klerkx, directeur radio Mediahuis: « DAB+ is een krachtige tool om de komende jaren onze luisteraars te blijven bereiken en bedienen. Meer kwaliteit en meer aanbod, de toekomst van de radiomarkt wordt daarmee nog meer versterkt. Digitaal luisteren zal enkel maar aan belang winnen. Het is dan ook daarop dat wij met onze radiomerken Nostalgie en binnenkort ook NRJ zullen inzetten. Het is ieders ambitie om daar te zijn, waar de luisteraars zijn. »

Olivier Arnould (netdirecteur Radio Contact) « Radio Contact en Bel RTL ondersteunen deze relevante innovatie die ten dienste staat van de gebruikerservaring. DAB+ voldoet in 2019 perfect aan dit criterium door radio toe te staan om over te schakelen naar het digitale tijdperk, met een echte toegevoegde waarde voor de luisteraars. Digitale radio is niet de radio van morgen, maar die van vandaag en is perfect afgestemd op de waarden die we met onze RTL-zenders willen overbrengen: diversiteit, moderniteit en duurzaamheid. » 

Etienne Dombret (hoofdredacteur Classic 21): « Met de DAB + zorgt radio eindelijk voor revolutie. Met de slide show die Classic 21 al enige tijd aan het testen is, kunnen we de ervaring van onze luisteraars verrijken en onze media beter laten aansluiten op de huidige consumptiepatronen van de luisteraars. Het gratis aanbod, de diversiteit van het aanbod, de kwaliteit van de ontvangst en de visualisatie zijn belangrijke extra troeven voor dit massamedium. »
DABHouston, Can You Hear Me?

Laten we nu overgaan naar de specifieke DAB+ontvangers die er nodig zijn om deze golven te kunnen vastleggen. Volgens GFK is van de 652.000 ontvangers die in 2018 in België worden verkocht 14% uitgerust met DAB+. Van de nieuw verkochte auto’s in 2018 reed 30% de garage uit met een standaard DAB+ autoradio. Op het Autosalon dit jaar werd alvast de officiële aftrap gegeven voor de Europese Elektronische Communicatie Code (EECC). De EECC houdt in dat alle nieuwe auto’s binnen afzienbare tijd standaard worden uitgerust met een ontvanger voor digitale etherradio (DAB+). De EU-lidstaten hebben nu twee jaar de tijd om de code in nationale wetgeving om te zetten. Er is dus nog wat werk aan de winkel.

Dat blijkt ook uit de resultaten van het onderzoek dat IPSOS voerde bij 1500 Franstaligen, met behulp van maRadio.be. Zo weet slechts 20% van de Franstaligen onmiddellijk wat DAB+ is. 43% gaf aan het te kennen na verdere uitleg. Meer dan de helft van de bevolking heeft al horen praten over de toekomst van radio. Wat er het meest gewaardeerd wordt, is de superieure kwaliteit van het geluid, die veel beter is dan de kwaliteit van de FM-band. Ook vinden de ondervraagden het een voordeel dat DAB+ zorgt voor een grotere dekking, zodat ze hun favoriete radiostations eender waar kunnen oppikken. Opgemerkt moet wel worden dat 64 procent van de bevolking niet onmiddellijk in een DAB+-ontvanger wil investeren, terwijl 12% wel een aankoop overweegt.
Ipsos Dab