Dagbladen in actie

Vertaalde artikels

Dailies / Belgische krantenuitgevers starten gezamenlijk marketingplatform

Na een half jaar studiewerk en onderhandelingen hebben de krantenuitgevers Corelio, De Persgroep, Concentra, Rossel en IPM in juni besloten samen een marketingplatform uit te bouwen onder de naam “Newspaperswork”.  Daarmee willen ze weerwerk bieden aan de alsmaar dalende reclame-investeringen in de dagbladen.
·        Corelio, De Persgroep, Concentra, Rossel en IPM willen dagbladen herwaarderen als reclamemedium
·        Newspaperswork zet uitsluitend de papieren krant onder de aandacht
·        Op de agenda staan een onlineplatform en een academie

Newspaperswork wil als centraal informatiepunt relevante informatie bieden aan iedereen die professioneel met kranten bezig is. Het initiatief is gekopieerd op het Britse NMA en het Australische Newspapersworks. In de zomermaanden wordt een team samengesteld onder leiding van Max B. Brouns die voorlopig de titel van Marketing Officer voor het project draagt. Het is nog niet duidelijk of hij dat ook blijft of er een nieuwe marketing officer wordt aangeduid. Newspaperswork streeft ernaar de impact van dagbladadvertenties zichtbaar te maken en de creativiteit van dagbladreclame aan te moedigen. Het platform kan rekenen op de steun van alle researchafdelingen van de deelnemende uitgevers en beschikt zo over een indrukwekkend aantal mediaspecialisten en onderzoekers.

R&D
Van waar de behoefte aan dergelijk initiatief? “Iedereen weet dat de reclame-investeringen gedaald zijn en dat voelen ook de dagbladuitgevers,” legt Max Brouns uit. “We merken dat de klassieke commerciële pakketten en de etalageproducten zoals de NP’s niet meer volstaan. Bovendien is er een negatieve prijsspiraal aan de gang en worden GRP’s van verschillende media met elkaar vergeleken, wat niet echt professioneel is. Met dit initiatief willen we het medium krant op een gemeenschappelijke en moderne manier weer in de markt zetten. We willen duidelijkheid brengen over de impact van de krant, over het enorme bereik – de krant is toch het tweede reclamemedium van het land -, de intense leeservaring en de talrijke mogelijkheden die het medium te bieden heeft. We spitsen ons daarbij vooral toe op de papieren krant, het is duidelijk geen crossmediaverhaal. We merken namelijk dat de papieren krant wat aan sexyness heeft verloren bij jonge adverteerders en creatieven. Daar willen we wat aan doen door hen aan te tonen dat kranten opinion makers zijn, de grootste nieuwsmakers van het land, en dat dagbladen vaak aan de oorsprong liggen van online buzz. Newspaperswork moet een soort R&D-cel worden van alle dagbladuitgevers ter valorisatie van de papieren krant.”
Max Brouns: "Met dit initiatief willen we het medium krant op een gemeenschappelijke en moderne manier weer in de markt zetten."

Om dat allemaal te verwezenlijken, komt er eerst en vooral een onlineplatform waarop het mission statement, een aantal kerngetallen en de strategische basisargumentatie zal staan. Dat zal dan worden aangevuld met de resultaten van kwalitatief onderzoek en van een grote impactstudie. “Op termijn willen we ook een soort academie opstarten met de best practices,” vervolgt Max Brouns. “Daarvoor zullen we ook toetsen of er samenwerkingen mogelijk zijn met federaties van andere media. De academie zal bijvoorbeeld ook voor een opleiding zorgen, informatie verspreiden, persconferenties en symposia organiseren.”

Het initiatief is al in werking maar gaat pas officieel van start in september zodra er ook een communicatiebureau is gekozen dat de nationale B2B campagne gaat uitwerken.