David Droga: "Ik hou de dingen graag simpel”

Media / News

David Droga is de rock star van de reclamewereld. Eerder dit jaar werd ‘zijn’ Droga5 overgenomen door Accenture Interactive. Hoe kijkt hij naar de toekomst van reclame en de communicatie tussen merken en consumenten? Nils Adriaans sprak met de reclamester.

In plaats van overgenomen te worden door een grotere vis, had Droga5 zelf een kleinere vis met de competenties van Accenture Interactive kunnen overnemen – en onafhankelijk kunnen blijven. Waarom heeft u dat niet gedaan?

David Droga: “Het is waar dat ik altijd heb geroepen dat ik trots was op onze onafhankelijkheid. Maar het is ook waar dat, als je kijkt naar mijn carrière, ik ervan hou om voorwaarts te bewegen en dat ook vaak op hoge snelheid, en dat ik niet altijd de meest voor de hand liggende beslissing neem. Dit gezegd hebbende is de waarheid dat we er niet mee bezig waren om wel of niet onafhankelijk te blijven, of heel bewust overgenomen te worden, we hebben onszelf nooit in de etalage gezet – de gesprekken met Accenture Interactive liepen al drie jaar, aanvankelijk op informele basis omdat we een gezamenlijke klant hadden, en in de loop der tijd werd dat steeds serieuzer. Maar er waren ook hele periodes dat we elkaar niet spraken. Er was ook geen noodzaak om het te doen; we waren al interactive en hadden al veel coders en data-wetenschappers in dienst, we waren een zeer gezond bedrijf met 600 werknemers. Waarom we ‘ja’ hebben gezegd, is omdat we hiermee de toekomst in schieten. Als je het allemaal zelf moet doen, duurt het allemaal veel langer – en op den duur misschien wel te lang. Nu zijn we in één klap een experience bureau dat voor klanten, op het allerhoogste niveau, alle touchpoints kan bedienen. Daar komt bij dat ik niet bang ben voor samenwerken. De kans was kortom te groot om het niet te doen.”

Lees het volledige interview in PUB Magazine.