DDB Brussels houdt van Belgisch bier

Unesco heeft het Belgisch bier toegevoegd aan de lijst van het 'immaterieel werelderfgoed', een opsteker voor de Belgische Brouwers en de VLAM Brussels die drie jaar geleden het engagement aangingen om de titel binnen te halen. DDB Brussels stond in voor de (online)activatie rond deze bekendmaking.
De biercultuur in België is levendiger dan ooit. Dat is grotendeels te danken aan de jarenlange ervaring en creativiteit van de brouwers, maar ook de keuze aan ingrediënten en de unieke brouwmethodes die ons land kent. België staat garant voor een ongeëvenaarde diversiteit en intensiteit qua biercultuur. Bier maakt hier al jaar en dag deel uit van het dagelijkse leven. Nergens bestaan er zo veel verschillende (speciaal)bieren op zo'n kleine oppervlakte. Denk maar aan de Lambiekbieren uit Brussel en het Pajottenland, de Saison-bieren uit Wallonië, de Oud Bruine-biersoorten uit West-Vlaanderen en alle vermaarde abdijbieren.

Sven Gatz, Alda Greoli, Jean-Louis Van de Perre en Isabelle Weykmans. Belga Photo: Thierry Roge
België wordt in het buitenland al decennialang aanzien als de bakermat van het bier. Jammer genoeg, bleef die fierheid bij ons lange tijd op de vlakte. « Drie jaar geleden hebben we beslist om daar iets aan te veranderen », zegt Marina Sablon van VLAM. « Gelijklopend met de samenstelling van ons UNESCO-dossier, kreeg DDB Brussels van onze de opdracht een campagne te bedenken om de Belgische trots voor onze bieren aan te wakkeren. » Met 'Fier op ons Bier' ging DDB op zoek naar verhalen van Belgische bierliefhebbers in het buitenland. Samen met een drietal mini-documentaires, werden ook alle biercomplimententer verzameld op een nieuwe website. « In geen tijd kregen we meer dan 40.000 volgers », gaat Sablon verder. « En er volgden nog een aantal succesvolle activaties, zoals de Belgian Beeremoji’s en de International Beerday, waarbij er in iedere tijdzone getoost werd met ons bier. Samen met DDB werd ook een unieke biervlag gecreëerd, om onze trots nog beter te kunnen etaleren. Allemaal initiatieven die hebben bijgedragen tot ons positief verhaal. »
De erkenning van Unesco is daarom ook een aanmoediging voor VLAM en de Belgische Brouwers. « We hebben hier heel erg naar uitgekeken », glimlacht Sablon. « Het is de kers op de taart en ook wel een beetje de bekroning van onze 'fier op ons bier'-campagne. » De apotheose volgde gisteren op de Grote Markt in Brussel, waar een reusachtige Belgische biervlag aan de gevel van de zetel van de Belgische Brouwers wordt onthuld. DDB stond in voor de activatie rond de historisch bekendmaking.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]