De B van Bij, of van Bentley?

News / Sustainability

Bentley Brussel installeert drie bijenkorven op zijn site in Drogenbos. Dit initiatief past in de globale wil van het merk om zich ecologisch verantwoordelijk te gedragen. De bijenkorven dragen de namen Continental, Flying Spur en Bentayga en dat is natuurlijk geen toeval - sla er de catalogus van het automerk er maar eens op na. Nadat er ook op het hoofdkantoor in Crewe (Engeland), korven werden geplaatst is België het eerste land ter wereld dat dit Bentley Bees-initiatief volgt. "Dit maakt deel uit van onze Corporate Social Responsibility", stelt David Favest, general manager van Bentley, Lamborghini en Bugatti. "Samen met de projectmanager in Crewe hebben we de Belgische zwarte bijen (Apis Mellifera Mellifera) geselecteerd, de zuiverste soort van de Belgische bij, die met uitsterven is bedreigd".

Bentley Brussels streeft ernaar om bijenkolonies in verschillende fasen te installeren in de groene zone rond de concessie. "Het is een Natura 2000-gebied op site die eigendom is van D'Ieteren. Het is de bedoeling om de volgende drie jaar 3 bijenkasten met in totaal 30.000 bijen naar deze locatie te halen", gaat David Favest verder. "Ons lastenboek is vrij strikt, want deze bijen hebben zes verschillende soorten stuifmeel nodig om zich te voeden. Er moeten dus zes diverse bloemensoorten aanwezig zijn binnen een straal van 3 km en dat is hier het geval. De kers op de taart is dat één van onze werknemers ook imker is, hij zal degene zijn die voor de bijenkasten zal zorgen".

Pedagogisch instrument

Het is niet meteen de bedoeling om honing te gaan verkopen, deze bijenkasten moeten een educatieve functie krijgen. "We willen onze klanten, de lokale overheid, scholen en onze partners bij dit initiatief betrekken, dat deel uitmaakt van ons Beyond 100-plan, een strategie die Bentley niet alleen linkt met elektromobiliteit, maar ook aan een wereldwijd milieu- en sociaal engagement", voegt Favest toe.