De GRP is dood, leve CommPass

Wie de website van de GRP wil bekijken, moet zich haasten. Want die ziet er straks, op 16 november, helemaal anders uit. De GRP, die sinds 1987 bestaat en tot doel heeft 'empowering media people', vormt zich op diezelfde 16 november om tot ComPass. CommPass wil in de communicatiewereld een kompas zijn, zonder te zeggen welke richting het uit moet. Een paspoort voor de communicatie, zeg maar. De nieuwe naam draait een bladzijde om van de oprichters van de GRP met een knipoog naar de Gross Rating Points die de reclamedruk meet sinds (bijna) mensenheugenis. De nieuwe naam, CommPass, combineert twee aspecten: de ene verwijst naar het 360°-kompas waarmee je je in alle communicatiedisciplines kunt oriënteren, het andere verwijst naar het idee van “pass”, de toegangsarmband, de facilitator, het behoren tot een erg levendige mediagemeenschap.
De GRP, straks dus CommPass, telt 209 leden, vooral bureaus, adverteerders, vertegenwoordigers van media en een aantal consultants. De organisatie organiseert opleidingen (Media Schools - gemiddeld 25 deelnemers), inspireert (Media Sessions en Vision Days, samen meer dan 250 deelnemers) en reikt prijzen uit (AMMA Awards, meer dan 500 deelnemers). De GRP koos van bij het begin voor een 'rebelse' houding, vanuit een neutrale positie en weg van het puur zakelijke discours. De belangrijkste activiteiten van het nieuwe CommPass laten zich in drie thema’s onderbrengen:
- “Educate”, met de “CommPass Media Schools” (Media Essentials, Media Advanced, Market Essentials, MediaBytes, Starters Kit)
- “Share”, dat de CommPass Sessions, CommPass Symposium en de CommPass Vision Day groepeert
- “Celebrate”, rond de AMMA Awards, die de CommPass AMMA worden, zowel voor de Cases als voor de Ceremony & Party
Empowering media people, dat blijft de baseline in de 'nieuwe' organisatie. "Het gaat niet om marketing pur sang, we blijven dus uit het vaarwater van bijvoorbeeld BAM," zegt voorzitter Wout Dockx. "We blijven mikken op media interests."
De voorbije jaren verminderde de GRP telkens de verliezen weg en de organisatie zal dit jaar eindigen in de groene cijfers, zelfs rekening houdend met de nieuwe website. Inkomsten komen voor 49% uit de mediawereld, voor 32% uit de bureauwereld en voor 19% uit andere deelsectoren, zoals onderzoeksbureaus.
De bedrijven die zich aansluiten bij de Company membership van CommPass kunnen onder hun personeel alle werknemers aanduiden, zonder beperking, die de status van toetredend lid zullen krijgen van CommPass. Daardoor kunnen ze zich inschrijven tegen voordeeltarief, of soms kosteloos, voor opleidingen, sessies en evenementen van CommPass. Bovendien kan het aangesloten bedrijf een werknemer aanwijzen die volwaardig lid wordt van de organisatie en die op de algemene vergadering mag stemmen. Natuurlijk blijft lidmaatschap op individuele basis ook nog steeds mogelijk. Binnenkort is er overigens een roadshow van CommPass, om zo bedrijven nauwer bij de organisatie te betrekken. De AMMA Awards blijven zeker behouden, ook de naam - al was er wel even gedacht om er de CommPass Media Awards van te maken.
Nieuw binnen CommPass is 'Young in Media' (YiM). Dat wordt een community voor wie nog geen 30 is (en via de werkgever of individueel lid is van CommPass). Via uitdagingen en de uitwisseling van ideeën wil CommPass een forum geven aan die jongeren.
Tot slot: u kunt nu al de datum en het thema van de Vision Day 2018 noteren. Op 8 februari 2018 vindt die Vision Day plaats in Passage 44, met als thema 'hybride'.
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]