De Lijn en Radio Nostalgie grote winnaars Effies 2015

Effie Awards

Communication / News

logo nostalgiestressmannetje de lijn

 

Effie Awards beloont voor 27ste keer marketing-communicatie die ‘werkt’.

Winnaar van de Effie Gold Award is Radio Nostalgie. Zij werden beloond voor de commerciële resultaten die zij behaalden met hun ‘Nostalgie’ campagne. Dankzij deze campagne is dit team er in geslaagd de vergrijzing van hun zender een halt toe te roepen door de doelgroep te vernieuwen en een jonger publiek aan te spreken. Ook de diepgaande consumentenkennis waarmee de creatieve strategie van deze campagne is opgebouwd, overtuigde de jury. Het gebruik van songteksten om universele verhalen te vertellen en het muzikale geheugen van de luisteraars aan te spreken, gaf ook de jury een onbedwingbare zin om te zingen.

De tweede Effie Gold Award gaat naar De Lijn. De jury was erg onder de indruk van hun ‘stressmannetje’ campagne. Ondanks de aanhoudende negatieve berichtgeving over de zware besparingsoperatie die De Lijn in het verleden diende te voeren, is het stressmannetje er succesvol in geslaagd de non user te overtuigen de auto eens te laten staan en gebruik te maken van het alternatieve vervoersmiddel het openbaar vervoer. Deze overtuigende campagne werd van in de huiskamer tot op sociale media overgenomen door het publiek.

Zilver gaat naar de campagne ‘Safe Internetbanking’ van Febelfin. Met deze campagne werd het publiek meer bewust gemaakt over de gevaren die gepaard gaan met online gedrag omtrent financiële activiteiten. Febelfin is er in geslaagd om het aantal fraudegevallen en het fraudebedrag onder controle te houden door internetfraude terug op de agenda van de journalisten te plaatsen. Dit zonder dat het aantal abonnementen op internetbankieren daalde. De rijke consumentenkennis, het gebruik van digitale media en de integratie van consumenten in hun campagne overtuigden de jury.

Centrum ter Preventie van Zelfdoding ontving eveneens een Effie Silver Award voor de ‘Would you answer this suicide call?’ campagne. Zij gingen met deze campagne de uitdaging aan om de onderbezetting van vrijwilligers die de Zelfmoordlijn 1813 bemannen tegen te gaan. Met het kleinste budget van alle cases is het Centrum ter Preventie van Zelfdoding erin geslaagd een bijzonder succesvolle recruteringscampagne te realiseren in een erg moeilijke markt. De case blinkt uit door zijn uitgekiende creatieve strategie en effectieve media aanpak.

De ‘Machtig Makkelijk’ campagne van KBC Bolero wint een Effie Bronze Award. Zij zijn er in geslaagd om in een groeiende maar erg concurrentiële markt, op korte termijn hun klantenbasis en ingelegd kapitaal aanzienlijk te vergroten, en dit met behoud van de kwaliteit van het klantenprofiel en een sterke afbouw van de promotionele activiteiten. KBC Bolero heeft met deze campagne, waarbij de focus op ‘gebruiksvriendelijkheid’ ligt, een relevante waardepropositie ontwikkeld op basis van een onderbouwd inzicht in beleggersgedrag. Zij hebben zich als speler kunnen herpositioneren en zitten nu de nummer twee van deze concurrentiële markt op de hielen.

Bpost sluit de rij van winnaars met een Effie Bronze Award. De ‘Pak je pakje’ campagne kwam er ter ondersteuning van de lancering van de innovatieve pakjesautomaten om de positie van Bpost in de concurrentiële pakjesmarkt te versterken. Op deze manier bieden zij een antwoord op de vraag naar meer convenience en gebruiksgemak van de veeleisende consument. De jury was erg onder de indruk van de manier waarop Bpost, op basis van een sterke insight en creatieve uitwerking, er in geslaagd is om op een zeer korte termijn de nodige bekendheid voor het nieuwe product te creëren en via een eenvoudige merken activatie de nodige conversie naar gebruik en merkvoorkeur te garanderen.

Febelfin ontving naast de Effie Silver Award ook de ‘Consumer Insight Award’ voor hun ‘Safe Internetbanking’ campagne. Deze prijs wordt toegekend aan de campagne met het best gebruik makte van inzichten in de bewijsvoering van effectiviteit van communicatie. Voor deze prijs komen enkel campagnes in aanmerking waarvan het centrale inzicht in ons land bepaald werd.

De Effie jury, waarin zowel adverteerders, creative agencies, academici als marktonderzoekers zetelen, beloonden 6 van de 23 ingediende Effie cases met een Gold, Silver of Bronze award. “Wat de felbegeerde Effie Awards uniek maken is de focus op campagnes die effectief ‘werken’. Op basis van feiten en cijfers tonen de winnaars hun vakmanschap aan waarbij marktinzicht, strategie, creativiteit en meetbaarheid fundamentele bouwstenen vormen. De hoge eisen die wij stellen maken het prestige van de Effie Awards bijzonder groot. Het belang van effectiviteit in marketing en reclame blijft groeien en uit zich vandaag vooral in de focus op de authenticiteit en kracht van een merk. De criteria die we hanteren zijn niet enkel van belang voor deze wedstrijd, maar gelden voor elke campagne die wil scoren. Wie kan er immers gekant zijn tegen een effectieve marketing en communicatie campagne,” aldus Birgit Heymans, manager van de Effie Awards.