De lucht in met de Jokers

Van het een kwam het ander, alchemie bracht hen verder dan de professionele vriendschap die ze hadden opgebouwd. Wat Nadège De Decker, client service director & head of strategy bij Emakina, en Philippe Jaumain, brand communication director bij RTL, verbindt, gaat veel verder dan hun - zeer reële - passie voor teammanagement en communicatie. Kunnen ze na tien jaar samen nog iets van elkaar leren? En is de sky nog steeds de limit? - Astrid Jansen
PUB: “Was het de communicatiesector die jullie samenbracht?”
Philippe Jaumain: “We werkten vroeger allebei voor de Havas groep (ex-Euro RSCG). Ik voor Havas en Nadège voor The New Retail Company Havas BE. We hebben samen voor veel professionele uitdagingen gestaan.”
Nadège De Decker: “Ik werkte vooral in de reclame, Philippe was meer actief in activaties en events, maar onze afdelingen werkten geregeld samen. We waren ook samen actief binnen de ACC. Toch was relatie was jarenlang louter professioneel. Pas na jaren vriendschap vielen we voor elkaar. Christian de la Villehuchet zegt weleens dat hij de peter van onze relatie is.” (lachen)
Philippe Jaumain: “Vandaag wonen we samen met onze twee kinderen, beide van een andere mama/papa. Ze zijn wel ongeveer even oud. We noemen ons samengesteld gezinnetje de ‘jokers’, een samentrekking van Jaumain en De Decker. Het had evengoed ‘demain’ kunnen zijn, maar we vonden ‘jokers’ leuker klinken.”
PUB: “Stel elkaar eens voor.”
Philippe: “Nadège is Schorpioen van sterrenbeeld.”
Nadège: “En… dat is het?”
Philippe: “Wat me fascineert aan Nadège zijn de contrasten in haar persoonlijkheid. Enerzijds is zee ultradynamiek en gevoelig, anderzijds is ze heel rechtuit en direct. Ook al kan het soms botsen, ik vind dat een heel waardevolle eigenschap, zowel in het professionele als in het privéleven. Hoe ik over haar carrière denk? Ze is veel veranderd, maar enorm leergierig. Ze werkt nu zes jaar bij Emakina en heeft zich daar razendsnel aangepast aan de digitale omgeving waarin ze werkt. Haar vermogen om op korte tijd bij te leren maakt indruk op me.”
Nadège: “Ik wist niet dat je zo naar me opkeek.”
Philippe: “Zo zie je maar, we leren elkaar nog kennen.”
Nadège: “Philippe daarentegen inspireert mij enorm. Hij is erg creatief in zijn werk, daar hou ik van. Zijn organisatietalent, zijn extremisme… hij trekt dat trouwens ook door in de organisatie van onze reizen. Soms krijg ik bijna een volledige PowerPoint om een hotel te kunnen kiezen! (lacht) Ik leerde Philippe kennen bij Havas en daarna volgden we elkaar naar ING. En zo ging hij dus van de agency- naar de adverteerderskant. Dat waren mooie jaren. Via zijn job daar kregen we de kans om heel fijne artiesten te mogen ontmoeten. Bij RTL ging hij een heel andere uitdaging aan, maar keerde hij uiteindelijk terug naar zijn grote liefdes: communicatie, marketing en media. Ik heb hem bij RTL heel snel vooruitgang zien maken.”
PUB: “Wat hebben jullie op jobniveau met elkaar gemeen?”
Nadège: “Tijdens Covid waren onze jobs bijna samengesmolten. Onze calls deden we in dezelfde ruimte. Ik kon hem zijn teams horen oppeppen… en ik deed hetzelfde met die van mij.”
Philippe: “We zijn allebei de ‘leaders’ van het team.”
Nadège: “Ja, we houden ervan om mensen te motiveren. Pas toen besefte ik hoe close we soms zijn met onze teams.”
PUB: “Lukt het om werk en privé gescheiden te houden?”
Philippe: “We hebben jaren in hetzelfde bureau gewerkt. We namen dus alles mee naar huis. Maar nu proberen we dat wel minder te doen.”
Nadège: “Vroeger legden we ’s avonds soms onze dossiers bij elkaar. Zo hebben we destijds een toespraak voor VOO samen voorbereid. Bij ING deden we zo’n dingen niet. Maar ook toen Philippe bij RTL solliciteerde, hebben we samen zijn sollicitatiegesprek voorbereid. Als we het vandaag nog over het werken hebben, is dat eerder over teammanagement en verwonderen we ons over fundamentele, structurele vragen.”
Philippe: “En zo leer ik nog iets bij over digitaal. Als we iets delen, is het eigenlijk vooral onze kennis. We investeren veel in ons werk, maar wanneer de kinderen er zijn gaat alle aandacht naar hen.”
PUB: “Met welke uitdagingen worden jullie vandaag geconfronteerd?”
Philippe: “Bij RTL zitten we middenin een intense transformatie. Dat vind ik heel leuk. Er zijn zoveel projecten om uit te voeren! Alles moet worden heruitgevonden, heropgebouwd… En ik ben daarenboven ook verantwoordelijk voor Télévie. Een andere uitdaging vind ik ons energiebeheer. Onze projecten gaan niet over 100 meter, maar over een hele marathon lopen. Alles gaat over de lange termijn. En dan is er nog je gezinsleven waarmee je alles moet combineren. Met projecten die meer investeringen vragen dan andere… Niet uit verplichting, maar uit goesting.”
Nadège: “We zitten allebei in een belangrijke fase van overname. Emakina is van een onafhankelijk bedrijf naar een grote Amerikaanse ‘boîte’ geëvolueerd, met de overname door EPAM. Op het gebied van communicatie is dat nu een beetje zoeken, maar ik denk dat dit een echte kans is voor Emakina. EPAM is een van de grootste groepen op het vlak van platformengineering, iets wat Emakina niet doet. Wij zijn vooral gespecialiseerd in digitale dienstverlening en zijn ook daarom overgenomen, en die kennis hopen we nu ook toe te passen op grote EPAM-klanten zoals Nike, Adidas en Burberry. Voor mij is die integratie vandaaag de grootste uitdaging. Maar ook om de opkomst van e-commerce sinds Covid te baas te kunnen. Aanvankelijk werkten we enkel voor meer mature klanten, nu voor iedereen. Om te kunnen blijven volgen, hebben we ook nood aan experts. Dat is een van de grootste uidagingen, omdat onze wervingssystemen erg veeleisend zijn.”
Raar maar waar: dit interview vond plaats in een vliegtuig (met simulator) in hartje Brussel. Ontdek alles over Flylounge op de website flylounge.com.
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]
Sales Manager Digital Solutions - Ads & Data
We zijn namelijk opzoek naar een Sales Manager Digital Solutions. Ads & Data, de […]