De Morgen zet Russische voorpagina op achterpagina
In zijn oorlog tegen Oekraïne zijn de gevaarlijkste wapens van Vladimir Poetin niet de geweren of bommen, maar de door de staat gesponsorde propaganda. Hij gebruikt de nationale media om zijn invasie te legitimeren door het een 'operatie' te noemen om het land te 'bevrijden' en 'denazificeren'. Om de gevaren van alternatieve waarheden te benadrukken, drukte De Morgen op haar achterpagina de voorpagina af van de Russische krant Российская газета.
Onafhankelijke westerse media bestempelen de Russische agressie tegen Oekraïne allemaal als een invasie. In Russische media als Российская газета wordt het echter een 'bevrijding' genoemd. De Russische krant toont ook een poster waarop de Oekraïense regio Donbass als deel van het Russische moederland wordt geclaimd. Om de reactie van het Russische volk op dit conflict te begrijpen, moeten we eerst de versie van de waarheid begrijpen die hun regering hun voorhoudt. Als kwaliteitskrant staat De Morgen voor onafhankelijke en objectieve journalistiek. De boodschap aan hun lezers is eenvoudig: "Het is duidelijk dat we niet allemaal meer dezelfde waarheid te lezen krijgen. Lees alles over de gevolgen in De Morgen."
Joost Berends, creative director bij Mortierbrigade: "Deze campagne is onderdeel van een doorlopende merkstrategie van De Morgen om haar lezers duidelijk geïnformeerd te houden in tijden van nepnieuws en alternatieve feiten. De journalistiek ligt de laatste jaren onder vuur, ook in de westerse wereld, en dit was voor ons een kans om te tonen wat de gevolgen zijn van een wereld zonder toegang tot onafhankelijke journalistiek. Als die onder vuur ligt, kunnen dingen snel escaleren, zoals het Russisch-Oekraïense conflict pijnlijk duidelijk maakt."
CREDITS
Client: De Morgen
Client contacts: Dave Peeters & Bart Eeckhout
Agency: mortierbrigade
CEO: Jens Mortier
Executive Creative Director: Joost Berends Brand Design Director: Philippe De Ceuster
Creatives: Jesse Van Gysel & Tom Meijer Business & strategic planner : Philippe Gerin
Client Lead : Charlotte Coddens Lead Producer : Evelyn Savels
Designer : Patrick Downie
Cross Media Designer : Sophie Bayeul
Special thanks: Andriy Bruyninckx
U vindt dit nieuws interessant en bent nog niet ingeschreven op PUBNews en PUB on Saturday? Klik hier, scroll naar beneden en laat uw gegevens achter...
U heeft nog geen full acces-abonnement op PUB? Klik dan hier en doe wat nodig is...
Marketing & Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Community & Project Manager (m/f/d) - Hopscotch Season
Are you looking for dynamism and creativity? Do you have a passion […]
PR ACCOUNT MANAGER - Walkie Talkie
JOIN WALKIE TALKIE AS A PR ACCOUNT MANAGER Walkie Talkie is a creative […]