De overheid, vriend of vijand?

Communication / News

Bij de overheid denk je aan administratie, procedures en andere verplichtingen. Maar er schuilen ook her en der mooie kansen voor overheidscommunicatie, zo blijkt.

Overheidsopdrachten tellen voor 20% van de omzet bij RCA. “Ik zie veel uitdagingen maar ook veel kansen,” valt managing director Tom Van den Bergh met de deur in huis. “De opdrachten zijn meestal goed gedocumenteerd, administratief professioneel aangepakt, er is transparantie en er speelt weinig willekeur. Verder gaat het vaak om complexe materie waar je je in moet vastbijten. Wat mij betreft alvast een mooie puzzel om te leggen.”

Er is heel wat gebeurd in de voorbije jaren. Kijk naar de hoge verwachtingen van het publiek en de lage graad van vertrouwen. “In feite verkleint het verschil tussen commerciële en overheidsmerken,” vervolgt Tom Van den Bergh. “We gebruiken steeds meer dezelfde tactieken, strategieën en creatie, we bouwen merken op volgens dezelfde methodologieën en meten ze met vergelijkbare brand trackers.”  De campagnes voor de overheid en voor bedrijven en merken groeien naar elkaar toe. Neem de uitdagingen op de arbeidsmarkt. Sociale secretariaten, interimkantoren, de FOD’s en Agentschappen Economie en Werk, VDAB, Actiris…, ze pakken allemaal uit met een vergelijkbaar verhaal naar het publiek dat een inkijk wil in het beleid, de gevolgen en mogelijkheden. “Wij hebben 8 jaar lang gewerkt voor VDAB,” zegt Tom Van den Bergh. “We zagen een sterk veranderende arbeidsmarkt waarrond we een merk en marketingstrategie hebben opgebouwd. De duurzame strategische en creatieve aanpak blijft richtinggevend en wordt nu opgepikt door commerciële spelers.”

[...] LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN PUB MAGAZINE