De toekomst is aan L'Avenir

L Avenir

Media / News

lavenir1

Eén jaar geleden engageerde het Franstalige dagblad L’Avenir zich in een samenlevingsonderzoek samen met Proximag, NRJ en Nostalgie. Het onderzoek was een initiatief van het bureau White. Het omvatte een peiling bij 2.500 Franstalige Belgen van 16 tot 65 jaar. Het onderzoek besloot dat het publiek van L'Avenir één waarde in het bijzonder als prioriteit ziet: solidariteit. "Zowel in hun privé als hun professioneel leven pleiten onze lezers voor meer solidariteit - voor een ideale samenleving," beklemtoont. Benoît Rosier. De nieuwe campagne, met solidariteit als thema, is al van start gegaan. PUB had een ontmoeting met de Directeur marketing & sales van L'Avenir. Die voegt toe: "Het onderzoek toont duidelijk de wens van onze lezers aan op nieuwe kansen en vernieuwing."

lavenir2

 Een nieuw elan

'Partager c’est inné': 'Solidariteit is ingeboren'. Onder die slogan brengt L'Avenir klaar en duidelijk een boodschap aan iedereen over: het dagblad zweert bij solidariteit, nabijheid en geloofwaardigheid. Het wil volgens zijn persbericht daarover "meer delen dan informatie." De boodschap wordt pas helemaal duidelijk als we het onderzoek door White nader bekijken. Solidariteit is sterk aanwezig in het publieksprofiel en in de inhoud van de krant - die veel dossiers en artikels over initiatieven op het vlak van solidariteit brengt. "Wij hadden deze waarden in ons maar brachten ze nooit naar buiten. Daar was het hoog tijd voor." 

Even afstoffen

Met haar nieuwe campagne wil L'Avenir haar publiek tonen dat ze met haar de eigen waarden van solidariteit, nabijheid en geloofwaardigheid deelt. Maar Benoît Rosier voegt toe dat de communicatie zich ook tot anderen richt, zodat zij beseffen hoe innovatief L'Avenir wel niet is -  in tegenstelling tot haar stoffige imago. "Wij worden in hetzelfde vakje gestopt als DH en Sudpresse," legt Benoît Rosier uit. "L'Avenir is een zeer toegankelijke en regionale krant - maar ook een zeer kwalitatieve. Ze is bijvoorbeeld ook leesbaar voor pubers. Onze belofte 'L'Avenir est au contenu' blijft overigens actueel. Maar dat heeft niets te maken met de nivellering naar beneden van DH en Sud Pressse! Die twee schaden het imago van de regionale pers."

Inzetten op digitaal

L'Avenir geeft haar communicatie een nieuw elan mee zonder die in de grond van de zaak te veranderen. Ze zet daarentegen in op stabiliteit - maar ook op digitalisering. "Op basis van de CIM-cijfers over de betaalde verspreiding via print én digitaal staan we op de tweede plaats - na Sudpresse," concludeert Benoît Rosier. Nationaal krimpt de markt voor de geschreven pers. "Maar onze daling is heel licht tegenover de algemene achteruitgang. Wij verliezen maar iets meer dan 1%, terwijl de andere titels 4 tot 8% achteruitgaan. Op de koop toe is ons publiek niet meer zo oud, met een gemiddelde leeftijd van 41 jaar."

igitaal gaan de abonnementen van L'Avenir erop vooruit - vandaar de geruststellende resultaten van het CIM. L'Avenir zal de komende maanden digitale projecten onthullen die voorloopig geheim blijven. To be continued.

Spot TV L’Avenir notoriété

Spot radio L’Avenir notoriété