Welke marketingmogelijkheden biedt Pokémon GO?
Een aantal merken maakt al handig gebruik van het internationale succes van het spel. Welke marketingmogelijkheden biedt de virtuele, mobiele jacht op Pokémons?
In slechts enkele weken tijd raakten miljoenen mobiele gebruikers in de ban van het ‘augmented reality’-spel van Nintendo, Niantic en The Pokémon Company. Overal ter wereld spelen jong en oud Pokémon GO! Hoe kan de jacht op denkbeeldige mangawezentjes de omzet van merken vergroten?
Een populariteit die de pan uit swingt
Met maar liefst 30 miljoen downloads in amper twee weken tijd is de populariteit van het mobiele spel Pokémon GO werkelijk ongeëvenaard!
Niet alleen het ongeziene aantal dagelijkse gebruikers (23 miljoen), maar ook de tijd die ze gemiddeld per dag aan het spel besteden (33 minuten), biedt aanzienlijke marketingmogelijkheden.
De populariteit van het spel verzilveren op sociale netwerken
Sommige bedrijven zagen hun kans schoon om een graantje mee te pikken van het succes van Pokémon GO, met de nodige hashtags en aangepaste promoties.
Al enkele weken staan hun posts op de sociale netwerken in het teken van hét onderwerp van het moment: de jacht op de kleine monsters. Enkele voorbeelden:
- De Franse spoorwegmaatschappij SNCF nodigt Pokémontrainers uit om foto’s van hun jachttrofeeën te delen op de sociale media met de hashtag #pokétrain.
- Amazon prijst dan weer zijn herlaadbare batterijen aan.
- En Monoprix heeft een pakket in de aanbieding voor Pokémontrainers, bestaande uit een energiereep, een waterverstuiver, pleisters, zonnemelk en een mobiele oplader.
De opzet van die marketingcampagnes? De klanten fideliseren, de omzet vergroten en zorgen voor meer naambekendheid!
Pokéstops: een buitenkansje voor de lokale handel
Lokale bedrijven en organisaties, maar ook steden, handelaars, cafés en restaurants krijgen dankzij het spel de kans om een gloednieuw publiek aan te spreken: Pokémontrainers. Hoe? In samenwerking met Niantic kunnen ze hun zaak omdopen tot “Pokéstop”, een plaats waar de gebruikers van het spel virtuele wezentjes kunnen vangen.
Pokémon GO biedt de merken dus de mogelijkheid om hun creativiteit om te zetten naar meer naambekendheid
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]