De Vloer vraagt Bashir Abdi om medaille te winnen én ze weg te geven

Crea / News

Vorige zondag werd Bashir Abdi derde op de marathon van Londen. Voor de derde keer op rij een bronzen medaille. Maar voor het eerst gaf hij – zoals aangekondigd de dag ervoor – zo’n belangrijke prijs direct weg aan een vereniging waar nog maar weinigen van gehoord hebben: Boezjeern, een sociaal sportief initiatief in het Gentse. In het tv-interview achteraf lichtte Abdi zelf zijn beslissing toe. “Onzichtbare prestaties verdienen ook zichtbaarheid,” aldus de olympische medaillewinnaar, die deze campagnelijn goed onthouden had.

De opvallende actie van Abdi is het startschot voor een campagne van sociaalsportief.be die, met de hulp van topsporters, zoveel mogelijk sociaal sportieve praktijken in de schijnwerpers wil plaatsen.

“Eigen aan sociale initiatieven is dat het budget voor awareness-campagnes nogal karig is. Hun netwerk van topsporters is daarentegen nogal uitgebreid. Met het inzicht dat de camera’s vooral sportieve prestaties volgen hebben we zoveel mogelijk bekende atleten proberen te overhalen hun prijzen weg te schenken. Op die manier richten we de spotlights op organisaties die anders nooit belicht worden,” zegt Geert Verdonck, creatief directeur bij De Vloer.

Onder andere Ann Wauters, Noor Vidts, Frederik Van Lierde, Kimberly Buys, Manon Claeys, Hatty Nahwezi en Tim Brys volgden alvast het voorbeeld van Bashir. En het selecte clubje sporters zou nog groeien.

“Via deze campagne willen we aantonen dat er via sport veel meer te winnen valt dan enkel trofeeën. In Vlaanderen en Brussel zijn er talloze sportieve initiatieven die mensen opnieuw een doel en structuur geven in het leven. Hen een podium geven, is dan ook meer dan terecht,” vult Pieter Smets, stafmedewerker Demos Sociaal-Sportief Platform, aan.

De eerste verhalen zijn te bekijken op www.sociaalsportief.be/nieuws.