"Dear politicians, it’s our turn": Impact en Darwin ontrollen spandoek op Brussels justitiepaleis

Het was voor passanten een opvallend schouwspel. Op de beruchte stellingen aan het Brusselse justitiepaleis werd op woensdagochtend 30 augustus een gigantisch spandoek ontrold met het opschrift “Dear politicians, it’s our turn. And it won’t take us 40 years to get this job done”. Een ludieke knipoog naar de jarenlange stilstand waarbij de stellingen bijna 40 jaar stonden te verroesten voordat er begin deze maand eindelijk schot in de zaak kwam en de renovatiewerken van start gingen. Het spandoek werd opgehangen in opdracht van Impact, een uitzendbureau dat gespecialiseerd is in jobs voor bouw en techniek. Volgens het bedrijf zouden de stellingen al lang verdwenen zijn en de renovatie uitgevoerd, mocht het werk aan vakmensen zijn overgelaten. Het creatief bureau achter deze actie is Darwin. De installatie werd door Rapid Media gedaan en de beelden door Big Tima.
Ze zijn bijna een vaste waarde in de stad geworden, de eeuwige stellingen aan het Brusselse justitiepaleis. Bijna 40 jaar staan ze te wachten op de start van renovatiewerken die jaar na jaar werden uitgesteld. Ondertussen zijn de stellingen zo verouderd dat ze zelf al aan restauratie toe waren. Onlangs kwam dan onverwacht het nieuws dat de werken aan het gebouw van start zouden gaan. De situatie inspireerde uitzendbureau Impact om in de vroege ochtend van 30 augustus een gigantisch spandoek op te hangen met een opvallende boodschap: “Dear politicians, it’s our turn. And it won’t take us 40 years to get this job done”. Hiermee wil het bedrijf - dat dagelijks meer dan 1.000 vakmensen in de bouw en in technische jobs tewerkstelt - beleidsmakers op een ludieke manier aansporen om een voorbeeld te nemen aan de daadkracht en zin voor initiatief van technisch gevormde vaklui. Nu zij eindelijk aan de slag kunnen, gelooft het bedrijf dat er veel sneller vooruitgang gemaakt zal worden.
“De stellingen zijn een symbool geworden van een gebrek aan daadkracht bij beleidsmakers. Met deze ludieke actie willen we hen aansporen een voorbeeld te nemen aan vakmensen. Het is algemeen geweten dat vakmensen van aanpakken weten, het zijn doeners met een oplossingsgerichte aanpak. We zijn er dan ook van overtuigd dat zij het probleem veel sneller zouden hebben opgelost en dat beleidsmakers veel van hen kunnen leren als het aankomt op daadkracht. Nu de vaklui eindelijk aan de slag kunnen, zullen de werken ongetwijfeld heel snel resultaat tonen,” aldus Isabelle Dumortier, director of marketing & culture bij Impact.
Herwaardering van vakmensen
Met de actie wil Impact vooral aantonen hoe belangrijk vakmensen zijn in de samenleving. Het is dankzij hun vaak moeilijke en complexe werk dat de wereld rondom ons vorm krijgt en dat ons welvaartsmodel stand kan blijven houden. Volgens het bedrijf krijgen vakmensen daar echter niet altijd de waardering voor die ze verdienen. Zo worden bijvoorbeeld technische opleidingen niet voldoende naar waarde geschat. Met de actie vraagt Impact aandacht voor deze problematiek.
Het spandoek aan de stellingen van het justitiepaleis is inmiddels al het derde in een reeks. Eerder dit jaar plaatste Impact namelijk al een reclamebord aan een bouwwerf op de De Keyserlei in Antwerpen en op de Lippenslaan in Knokke. Daarop stond te lezen “Hey ChatGPT, finish this building”, een duidelijke knipoog naar het belang van technische vakmensen in een steeds verder digitaliserende samenleving.
“Als het erop aankomt om dingen écht te realiseren, kijken we allemaal naar vakmensen. Zij bouwen letterlijk aan de wereld van morgen en houden ons welvaartsmodel in stand. Toch stellen we vast dat technische jobs en opleidingen vaak ondergewaardeerd worden. Met deze actie willen we bijdragen aan de herwaardering van vakmensen in onze samenleving,” besluiten ze bij Impact.
Credits:
Client: Impact
Creative agency: Darwin
Installation: Rapid Media
Images: BigTime
PR: Ketchum
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]