Deloitte Private bekroont Best Managed Companies

Awards / News

Dit jaar viert het Best Managed Companies-programma haar vijfde editie. Het programma erkent sterk presterende private ondernemingen die een heldere strategie, sterke competenties en betrokkenheid bij het bedrijf vertalen in solide financiële resultaten. 26 Belgische bedrijven, geselecteerd door een onafhankelijke jury, mogen het komende jaar het kwaliteitslabel dragen. Ter gelegenheid van de vijfde editie voerde Deloitte Private ook een impactstudie uit waaruit blijkt dat Best Managed Companies beter presteren dan het marktgemiddelde.

Sinds 2017 gaan Deloitte Private en Econopolis, bijgestaan door KU Leuven sinds 2019, op zoek naar sterk presterende bedrijven in het Belgische ondernemerslandschap. Tijdens het hele proces van het programma worden de bedrijven begeleid door een Best Managed Companies coach van Deloitte Private. De coaches toetsen strategie, operationele en financiële processen aan het internationale Best Managed Companies framework.

Deelnemen aan het Best Managed Companies-programma loont

Al vijf jaar coacht het programma Belgische bedrijven om ambitieuze doelstellingen te stellen en deze te vertalen naar duurzaam succes.

“Wij geloven sterk in het programma, de prestaties van de bedrijven spreken namelijk voor zich. Maar we wilden ook zwart op wit kunnen zien dat het loont om aan het programma deel te nemen. De impactstudie toont aan dat bedrijven die het Best Managed Companies-label dragen beter presteren dan gemiddeld. Vooral de doorgedreven focus op duurzaamheid en een duidelijke strategie doet hen beter presteren dan het sectorgemiddelde,” zegt Nikolaas Tahon, chairman Deloitte Belgium en Best Managed Companies programme lead. 

Best Managed Companies zetten ook sterk in op groei en investeren daarom in menselijk kapitaal. De voorbije vijf jaar nam bij de 26 Best Managed Companies het aantal voltijdse medewerkers toe met 22%. Het investeren in menselijk kapitaal heeft zich vertaald in omzetgroei en winsttoenames waardoor de meerderheid van de Best Managed Companies op financieel vlak sterker groeit dan de markt waarin ze actief zijn. Daarnaast zetten Best Managed Companies ook sterker in op digitalisering, 75% van hen heeft een uitgewerkte digitale strategie en zet ook stappen om die transformatie concreet te maken. Bovendien blinken de bedrijven ook uit door heel nauwe banden te onderhouden met medewerkers, klanten en leveranciers. Ze bouwen een echt eco-systeem rond zich om succes te boeken.

“We merken dat Best Managed Companies sterk verbonden zijn met hun ecosysteem. Ze zetten ook veel meer in op lerende organisaties. Iets meer dan de helft heeft een eigen academy die medewerkers opleidingen aanbiedt zodat ze kunnen groeien als professional,” aldus Bruno Peelaers, partner Deloitte Private en Best Managed Companies programme director.

26 bedrijven erkend als Best Managed Company waarvan 10 het Gold-label ontvangen

Een onafhankelijke jury beoordeelt de managementcapaciteiten van de deelnemers aan de hand van de vier pijlers van het Best Managed Companies-framework. De externe jury staat onder leiding van Françoise Chombar, voorzitster van Melexis. Zij wordt bijgestaan door leden uit de academische wereld en het bedrijfsleven: Geert Noels, CEO en chief economist Econopolis, Rik Jacob, voormalig CEO Ardo, Koenraad Debackere, Professor KU Leuven, Yves Noël, voorzitter Nomainvest en erevoorzitter NMC International en Victoria Vandeputte, chief innovation officer Martin Braun.

Drie bedrijven behalen dit jaar voor de eerste keer het Best Managed Companies-label, alle drie de bedrijven komen uit Wallonië: N-SIDE, Sprimoglass en Technord. Tien ondernemingen kregen bijkomend ook het Gold- label. Dat is een erkenning voor bedrijven die minstens vier jaar op rij hun Best Managed Companies-label weten te behouden: CE+T Group, EASI, Easyfairs, E.D.&A., Golazo, LVD Group, Soudal, Thomas & Piron, Vanbreda Risk & Benefits en Vandersanden.

Françoise Chombar, voorzitster Melexis en Best Managed Companies juryvoorzitter, besluit: “Alle 26 laureaten focussen op de lange termijn, zijn innovatief en winstgevend, maar ook menselijk en duurzaam. Ze toonden meer dan ooit dat het roer omgooien in crisistijd niet alleen mogelijk is, maar ook tot succes en een sterkere marktpositie kan leiden. De meeste groeimarge voor de bedrijven ligt op vlak van diversiteit. We zien hen eraan werken, maar de evolutie verloopt trager dan verwacht. Nochtans vergroten organisaties met een divers personeelsbeleid de werknemerstevredenheid, tonen ze maatschappelijke betrokkenheid en versterken ze hun innovatiekracht. Hierbij zullen we hen de komende jaren nog intensiever begeleiden.”